OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetslivsförvaltningen har ansvar för arbetet med att effektivt och med hög kvalitet bedriva integration, vuxenutbildning och åtgärder för stöd till arbete. Vid arbetslivsförvaltningen arbetar ett 100-tal av kommunens totalt 1800 medarbetare. I arbetsmarknadsåtgärder finns dessutom cirka 300 personer.
Arbetslivsförvaltningens uppdrag är Arbete & Integration, Vuxenutbildning med Komvux, Svenska för invandrare (SFI), Lärcentrum, Lärvux, och Yrkeshögskola.
Vår värdegrund är Kund, Ansvar och Glädje.
Arbetslivsförvaltningen, Vuxenutbildningen söker samhällskommunikatör
Arbetslivsförvaltningen i Härnösand söker dig som vill arbeta som samordnare för samhällsorienteringen och samtidigt vara verksam som samhällskommunikatör Samordningsdel av tjänst uppgår till ca 40% av och är ett vikariat för ordinarie samordnare som på deltid har till uppgift att samordna Samhällsorientering i Västernorrland. Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas och att tjänsten inte tas i anspråk av övertalig personal.
Arbetsuppgifter:
I tjänsten ingår ett samordningsansvar då du kommer att samordna samhällsorientering för nyanlända invandrare, men även själv fungera som samhällskommunikatör med egna grupper. I samordnarrollen kommer det ingå administrativt stöd, rapportering, intyg, planering, produktion av material samt stöd till samordnaren och samhällskommunikatörerna. Som samhällskommunikatör ansvarar du för att erbjuda samhällsorientering på modersmål för nyanlända invandrare. I arbetet som samhällskommunikatör krävs att du kan koppla ihop teori och praktik på ett engagerande sätt. Men du ska även kunna skapa dialog och inspirera till fortsatt kunskapsinhämtning.
Kvalifikationer
För att passa för tjänsten behöver du ha erfarenhet av samordning och samverkan, vara mål- och utvecklingsinriktad och ha initiativförmåga. God samarbetsförmåga är avgörande men du har också förmåga att arbeta självständigt. Du ska kunna ta ansvar för möten, dokumentera, driva processer, följa upp beslut och se till att de verkställs. Du behöver kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift både på svenska och på ditt modersmål, och är inte främmande för att tala inför grupper. Som person är du ansvarsfull, strukturerad och organiserad. Du är samtidigt flexibel, utåtriktad och har lätt för att knyta kontakter. Du ska ha goda kunskaper om det svenska samhället förvärvade genom utbildning och erfarenhet och kan därför fungera som brobyggare in i det svenska samhället. Du har god social kompetens.
Du har ämneskunskaper på gymnasienivå i samhällskunskap 2, svensa 2 eller svenska som andraspråk 2. Du har ett gott datorkunnande. Du har något av följande språk som midersmål: farsi, arabiska eller tigrinja
Vi ser gärna att du har B-körkort.
Arbetstid/varaktighet
Heltid. Allmän visstidsanställning med tillträde enligt överenskommelse till och med 2017-12-31.
Lön
Individuell lönesättning
Sista ansökningsdag 2016-08-14
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Förvaltningschef Sig-Britt Ahl
0611-34 86 05
VISION Rolf Rödlund
070-191 94 82
JUSEK Mats Gradin
073-274 54 54
Kommunal Malin Lövkvist
070-419 86 88
Tf Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91
070-210 13 15
Lärarförbundet Leif Lundin
0611-34 88 77
Fena Rekrytering AB Nina Stering-Näslund
070-660 26 24
Skolledarförbundet Kenneth Svanemar Näslund
070- 252 11 72
Kommunal Annelie Persson
0611-34 89 07
Verksamhetschef Södra området Eva Claesson
070-346 61 43