OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?
Vi är inne i en expansiv fas, stamnätet för el behöver förstärkas och förnyas. Stamnätet utgör en grundläggande infrastruktur för landets elförsörjning. Effektivt och kvalitetsinriktat arbete med tillståndsremisser och planärenden är en av flera viktiga förutsättningar för att möta samhällets behov av en säker elförsörjning. Som samhällsplanerare kommer du att tillhöra enheten som arbetar med mark- och tillståndsfrågor. Din placering blir på Svenska Kraftnäts nya kontor i Sundbyberg.
Ditt ansvarsområde blir att hantera plan- och tillståndsremisser för Svenska Kraftnäts räkning. Syftet är att se till att våra intressen tas tillvara och säkerställs i förhållande till bl.a. kommuners planarbeten och bygglovshantering. Arbetet innebär även att utarbeta svar till, och ansvara för vår hantering av, samrådsunderlag och förfrågningar från externa parter. Du är ansvarig för att självständigt driva remisshanteringen. Du ansvarar även för interna kontakter och samråd inom Svenska Kraftnät inför slutligt remissvar. Du har en arbetsledande funktion med omfattande kontakter med kommuner, myndigheter, sakägare och andra intressenter.
Arbetsuppgifterna är att:
* bygga upp, utforma och utveckla Svenska Kraftnäts nya process för hantering av planärenden och tillståndsremisser
* ansvara för planärenden och tillståndsremisser enligt den nya arbetsprocessen inom Svenska Kraftnät
* utforma remissvar över inkomna förslag till ny översikts- eller detaljplan, ofta i samarbete med kollegor inom Svenska Kraftnät
* utforma Svenska Kraftnäts remissvar över inkomna bygglovsansökningar, vägplaner, samrådsunderlag och förfrågningar från externa parter m.m.
* fortlöpande föra en dialog med kommuner och informera om Svenska Kraftnäts utbyggnadsplaner i en proaktiv anda
* kontinuerligt stämma av Svenska Kraftnäts planer i förhållande till pågående remisser.
Din bakgrund:
* du har akademisk examen; jurist, lantmätare, samhällsvetare, naturvetare, miljövetare, landskapsarkitekt, samhällsplanerare eller motsvarande
* du har goda kunskaper om plan- och bygglovsprocessen och god erfarenhet från arbete enligt PBL och annan relevant lagstiftning
* du har erfarenhet av att leda projekt och mycket god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor
* du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Arbetsuppgifterna kräver att du arbetar strukturerat. Meriterande är erfarenhet från infrastrukturell verksamhet och god insyn i och kunskap om kommuners planarbete. Vana vid dokumenthanteringssystem och grundläggande GIS-kunskaper är också meriterande.
Hur är du som person?
Du är kommunikativ, delar med dig av dina kunskaper och har lätt för att skapa goda relationer, internt och externt. Entusiasm och humor är viktiga egenskaper.
Vi strävar efter en kreativ blandning av medarbetare i verksamheten - miljön ska vara mångkulturell med en jämn könsfördelning. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade.