OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med oss?
Vad kan vi erbjuda dig?
Tjänsten som naturvårdssamordnare är placerad på samhällsplaneringsenheten som är en del av sektor samhällsbyggnad.
Sektorn utgörs av sju enheter och hanterar frågor som rör samhällsplanering, kost- och måltid, transport, lokalvård, bygg och miljö samt räddningstjänst. På samhällsplaneringsenheten finns 12 medarbetare där naturvårdssamordnaren jobbar nära tillsammans med övriga medarbetare inom enheten som exempelvis planarkitekter, trafiksteg, mark- och exploateringsingenjör, GIS-ingenjör och trafikingenjör.
Dina framtida arbetsuppgifter
Som naturvårdssamordnarens uppgifter ingår bland annat att du som sakkunnig inom naturvård är ett stöd under detaljplaneprocesser, bygglov, strandskyddsärenden, förhandsbesked med mera. Arbetet är omväxlande och innebär även att mycket arbete sker utomhus genom inventeringar och att administrera inkomna ärenden och synpunkter för att bedöma eventuella åtgärdsbehov. I rollen som naturvårdssamordnare ingår ansvar för förvaltning och skötsel av kommunens skogsinnehav och träd. Det omfattar bland annat att i dialog med entreprenör/entreprenörer och kommunens arbetsmarknadsenhet planera in genomförandet av åtgärder som exempelvis beskärning, plantering och nedtagning/avverkning av träd.
Framtagande och samordning för olika typer av skötselplaner samt planering av åtgärder för bekämpning av invasiva arter är också delar som ingår i rollen.
Utöver ovanstående ingår att planera för och genomföra olika typer av projekt med statlig medfinansiering tex LONA-bidrag.
Vem är du?
Vi söker dig som:
- Har högskoleexamen inom naturvård, biolog/ekolog, eller andra kompetenser och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Har dokumenterad erfarenhet inom området eller delar av området.
- Vi ser att du gärna har erfarenhet av att arbeta inom en politisk styrd organisation
- Är utåtriktad med högt fokus på service och är skicklig på att kommunicera såväl positiva som negativa besked i tal och skrift
- Har förmåga att snabbt strukturera om och prioritera i dina arbetsuppgifter utefter gemensamma mål när förutsättningarna förändras.
- Är positiv, lugn och gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
- Kunskaper och vana av att arbeta med Geografiska informationssystem (GIS)
- Är flexibel och har värnar om att få till bra helhetslösningar.
- Innehar B-körkort.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Tillträde enligt överenskommelse.
Vi driver Finspång framåt!
Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit ett gemensamt mål att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete.
Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag.
För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun.
I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.