OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Sedan årsskiftet tillhör Medborgarkontoren konsument och medborgarservice och ingår i en och samma enhet. Medborgarkontoren finns på fyra platser i Göteborgs stad, Bergsjön, Backa, Biskopsgården och Angered.
Vi har behov av att förstärka medborgarkontoret i Angered respektive Biskopsgården med sommarvikarier. Anställning från början/mitten av juni och tom mitten/slutet av augusti.
Medborgarkontoren arbetar med samhällsvägledning bakom disk och guidar och visar medborgarna i kontakter med myndigheter och organisationer, tar emot synpunkter och förslag till Göteborgs Stad och mycket annat.
Medborgarkontoren spelar också en roll i att stärka den lokala demokratin och att öka invånarnas tillgång till samhällsservice.
Medborgarkontoren är en plats där invånarna kan möta kommunens personal och få råd, upplysningar och information om kommunens eller andra myndigheters verksamheter. De fungerar också som en mötesplats där andra aktörer som behöver möta invånarna också har möjlighet att få hjälp med att facilitera det mötet.
Som samhällsvägledare kommer du arbeta med samtal och möten med besökare under kontorets öppettider. Arbetet innebär att på ett aktivt och pedagogiskt sätt ge service och information till invånarna när de kontaktar oss via besök, telefon eller e-post. Du arbetar med hjälp till självhjälp och ska stötta de som söker hjälp till att så långt det är möjligt själva klara att utföra sina ärenden.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha högskoleutbildning, även pågående utbildning är av intresse, inom relevanta områden exempelvis med inriktning samhällsvetenskap eller juridik.
Vi vill att du har genuint intresse för, och breda kunskaper om samhället och offentliga institutioner. Det är viktigt att du har tidigare erfarenhet av att skapa förtroendefulla dialoger med människor med olika bakgrund, gärna i ett mångkulturellt sammanhang. Vi ser att du är en person som är nyfiken och vill lära mer både inom samhället, din omgivning och människor.
Till det så har du goda IT-kunskaper och är bekväm med nutidens sätt att kommunicera och söka information.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift och kan hantera svenska flytande i tal och skrift och har också goda kunskaper i engelska.
Har du tidigare arbetslivserfarenhet i att ge samhällsvägledning eller liknande uppdrag inom offentlig verksamhet eller arbetslivserfarenhet från ett serviceyrke där du dagligen träffat och servat kunder så är det meriterande. Har du även ytterligare språkkunskaper då är även det meriterande.
Vi söker dig som är relationsskapande, har lätt för att samarbeta och har ett gott bemötande i alla dina möten. Du är serviceinriktad och lyhörd i dina samtal med andra människor.
Då detta är ett sommarvikariat så behöver du kunna arbeta under hela den avsatta tiden. (mitten juni- mitten/slutet på augusti)
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Vi erbjuder 4 visstidsanställningar
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster