OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss jobbar du tillsammans med andra för ett gott liv för alla i vår stad!
Sedan årsskiftet tillhör Medborgarkontoren Konsument och medborgarservice och ingår i en och samma enhet. Medborgarkontoren finns på fyra platser i Göteborgs stad, Bergsjön, Backa, Biskopsgården och Angered.
Vi har behov av att ersättningsrekrytera samt förstärka enheten för medborgarkontoren med totalt fem tillsvidare tjänster.
I vår verksamhet arbetar vi med samtliga av förvaltningens målområden; service, hållbarhet, demokrati och delaktighet.
Ett medborgarkontor är en plats där invånarna kan möta kommunens personal och få råd, upplysningar och information om kommunens eller andra myndigheters verksamheter.
Som samhällsvägledare kommer du arbeta med samtal och möten under kontorets öppettider. Arbetet innebär att på ett pedagogiskt sätt ge service, information och vägledning till invånarna när de kontaktar oss via besök, telefon eller e-post. Du som samhällsvägledare skall vägleda och guida besökaren till att få svar på sina frågor.
Medborgarkontoret spelar också en roll i att stärka den lokala demokratin och att öka invånarnas tillgång till samhällsservice. Exempel på detta kan vara att utveckla och agera mötesplats för olika arrangemang och tematräffar, ofta i samverkan med andra verksamheter som har behov av att nå ut till invånarna.
På grund av covid-19 har dessa arrangemang fått pausas men förhoppningen är att fortsätta detta utvecklingsarbete under 2022 och det blir en av dina arbetsuppgifter att hålla i och samordna detta.
Du kommer ha en viktig roll i att samverka med olika förvaltningar och civilsamhället, vara värd och samordnare för olika arrangemang, ordna med praktiska förberedelser och förberedande möten.
I utvecklingsarbetet tar du med dig dina erfarenheter från samhällsvägledningen och mötet med medborgarna. Det är ett uppdrag där invånarnas behov styr verksamhetens utveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har högskoleutbildning inom relevanta områden, exempelvis med inriktning samhällsvetenskap eller juridik, alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du ska också ha genuint intresse för, och breda kunskaper om, samhället och offentliga institutioner. Det är viktigt att du har tidigare erfarenhet av att skapa förtroendefulla dialoger med människor med olika bakgrund, gärna i ett mångkulturellt sammanhang. Vi ser att du är en person som är nyfiken och vill lära mer både inom samhället, din omgivning och människor.
Till det så har du goda IT-kunskaper och är bekväm med nutidens sätt att kommunicera och söka information.
Du uttrycker dig väl och kan hantera svenska i tal och skrift. Du har också goda kunskaper i engelska.
Har du tidigare arbetslivserfarenhet i att ge samhällsvägledning är det meriterande. Det är också liknande uppdrag inom offentlig verksamhet eller arbetslivserfarenhet från ett serviceyrke där du dagligen träffat och servat kunder. Har du också ytterligare språkkunskaper så är även det meriterande.
Vi söker dig som är relationsskapande, har lätt för att samarbeta och har ett gott bemötande i alla dina möten. Du är serviceinriktad och lyhörd i dina samtal med andra människor. Du är driven och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och tar initiativ för att utveckla verksamheten.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Vi erbjuder 5 tillsvidareanställningar.
Tjänsten kan vid enstaka tillfällen innebära arbete på helg och kväll.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster