OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Råneå Medborgarkontor Medborgarkontor - en kommunal inrättning där personal med generalistkompetens utför tjänster för befolkningen över förvaltnings- och sektorsgränser.Samhällsvägledare (generalist) är benämningen på personal vid medborgarkontor.En samhällsvägledare ska ha god allmänbildning, goda IT-kunskaper och en grundläggande kunskap i hur samhälle och institutioner fungerar.Samhällsvägledarens uppgift är att kunna "lite om mycket" och vid behov av experthjälp kunna hänvisa till rätt person eller myndighet.Råneå Medborgarkontor och Råneå Bibliotek är samlokaliserade och personalen (3+2), arbetar tillsammans i arbetslag.Vår verksamhet bedrivs ur ett medborgarperspektiv och den gemensamma receptionen utgör kärnan för verksamheten.Kvällsarbete förekommer varje vecka - enligt schema.Kvalifikationer - lämplig akademisk utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig - god förmåga att uttrycka sig tydligt i tal och skrift - goda kunskaper om den offentliga sektorn - goda datakunskaper är en självklarhet Egenskaper - som behövs under en normal arbetsdag: . stor social kompetens .ha förmåga att snabbt fånga upp medborgarens behov . vara noggrann och lyhörd . kunna arbeta självständigt och initiativrikt .ta ansvar för eget lärande . vara en ihärdig informationssökare . klara stor variation i arbetet - vara flexibel och serviceinriktad . ha intresse av att arbeta med utvecklings- och förändringsarbete . ha intresse av att arbeta med människor . ha god samhällelig överblick och förmåga att "bygga broar" . vara duktig på samarbete - internt och externt . ha förmåga att organisera och se helheten i arbetet . veta var den egna kompetensen tar slut och då överlämna ärendet Meriterande - flerspråkighet (förutom engelska) - intresserad av litteratur - kunskaper i bildbehandling - vana av att lära ut grunder i datoranvändning