Samhällsvägledare  Teckenspråksforum

Samhällsvägledare Teckenspråksforum

Arbetsbeskrivning

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Teckenspråksforum är ett Informations- och kunskapscenter. Vårt uppdrag är att göra samhällsinformation tillgänglig på teckenspråk.
Verksamheten består av flera delar:

• Medborgarkontor med olika former av besöksverksamhet.
• Utåtriktat arbete i syfte att öka kunskapen om dövas livsvillkor och vardag.
• Översättningsarbete från svenska till teckenspråk för Göteborgs Stad.

Som samhällsvägledare så är din främsta uppgift att ta emot besökare på vårt Medborgarkontor på Ekelundsgatan 1 under våra öppettider på tisdagar. Besökare kommer med många olika frågor och vi arbetar med hjälp till självhjälp. Ärendena kan handla om många olika saker bland annat att stötta vid ifyllnad av blanketter, förtydliga/förklara brev/texter, översätta mellan svenska och teckenspråk med mera.
I arbetsuppgifterna ingår även att planera, producera och eventuellt även publicera teckenspråkiga inlägg på Teckenspråksforums Facebooksida. Vilket också innebär att du kommer synas på verksamhetens facebooksida.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning inom samhällsvetenskap alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Det är ett krav att du är fullt teckenspråkig och kan anpassa språket till olika nivåer för att kunna möta döva i olika åldersgrupper samt nyanlända. Du har även mycket goda kunskaper i svenska. Till det har du en god kunskap om dövas livssituation och kultur.
Du har också kunskap i att planera, filma och redigera inlägg till Facebook.
Som person är du serviceinriktad, självständig, lösningsfokuserad, har god samarbetsförmåga och ett gott bemötande i alla situationer.
Vi erbjuder dig en liten och engagerad arbetsgrupp som har många års erfarenhet och gedigen kunskap inom området. Vi arbetar självständigt men har samtidigt nära till att stötta varandra och arbetar alltid med målgruppens bästa som utgångspunkt.

ÖVRIGT
Vi vill att demokrati och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval sker löpande under ansökningstiden.
Tjänsten är en timanställning och sträcker sig som längst sex månader tom 2023-06-30.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

15 oktober 2024

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

7 oktober 2024

Samhällsvägledare

Samhällsvägledare

3 oktober 2024