OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Melleruds kommun, ett Sverige i miniatyr. I Melleruds kommun är vi sammantaget drygt 9000 invånare och vi blir gärna fler. Vi har ett rikt kulturliv, ett 100-tal föreningar, skolor och förskolor väl spridda över kommunen, väl utbyggd kommersiell service och goda kommunikationer. Med tåg reser du från Karlstad eller Göteborg omkring en timma.
Kommunstyrelseförvaltningen har en central roll i kommunen. Genom att ge service och stöd till medborgare, företag, organisationer och andra förvaltningar skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer.
Vi söker nu en samhällsvägledare till medborgarkontoret inom enheten kommunikation och säkerhet.
Om arbetsplatsen
Kommunikation och säkerhet är en av sex enheter inom kommunstyrelseförvaltningen. Enheten består av medborgarkontoret, telefonväxel samt de samordnande funktionerna kommunikation och säkerhet. Samhällsvägledarna på medborgarkontoret arbetar med att ge god service och stöd till människor som bor, verkar eller besöker Melleruds kommun samt andra förvaltningar. Vi arbetar bland annat med färdtjänstfrågor, felanmälan, parkeringstillstånd, uthyrning, telefoni, och utredningar. Vi är även kommunhusets reception och kommunens åretruntöppna turistbyrå.
Arbetsbeskrivning
Som samhällsvägledare kommer du att möta medborgare och hjälpa dem med alla slags frågor som hör till vårt uppdrag. Du kommer även att ställas inför frågor som inte nödvändigtvis hör till kommunens grunduppdrag. Denna tjänst beräknas fokusera särskilt på områdena telefoni, handläggning av färdtjänst och turism. Vi tror att du kommer trivas i rollen om du är en person som gillar att:
träffa och hjälpa människor
söka, förstå och dela med dig av information och kunskap
hela tiden lära dig nya saker och utveckla dig själv
jobba både självständigt och i team för att nå mål och bli bättre
hitta nya sätt att arbeta och ständigt utveckla vår service och våra arbetssätt
arbeta med lösningsfokus.
Jobbet innebär en variation av fasta administrativa arbetsuppgifter och service till medborgare, besökare och anställda via telefon, e-post och på plats. Vi vill hjälpa människor snabbt, effektivt och säkert.
Kvalifikationer
Vi söker dig med:
eftergymnasial utbildning, gärna högskoleutbildning med samhällsinriktning eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
intresse att arbeta självständigt, strukturerat och i ett högt tempo
mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är en merit
god administrativ förmåga
god datavana med förmåga att hantera flera olika it-baserade system
erfarenhet av att söka och hantera stora mängder information
erfarenhet av ett serviceyrke, gärna med telefonen som redskap
intresse för att stötta medborgare och besökare.
För att trivas i rollen som kommunens ansikte utåt behöver du ha en känsla för service, en mycket god förmåga att samarbeta och kunna hålla flera bollar i luften samtidigt. Du kommer dagligen att ställas inför många olika typer av frågor vilket kräver att du är initiativrik, nyfiken och motiveras av att se lösningar. Vidare behöver du ha kunskaper om hur samhället och hur kommunen fungerar.
Information om tjänsten
Tillträde: från september 2020. Enligt överenskommelse.
Anställningsform: tillsvidare.
Sysselsättningsgrad: 100 procent.
Lön: individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk.
Ansökan och intervjuer
Ansök så snart som möjligt, dock senast den 9 augusti 2020.
Anställningsintervjuer är planerade att hållas 17 och 19 augusti.
Välkommen med din ansökan!