Samhällsvägledare/kommunikatör till Avesta kommun

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

På Servicecenter är vi ett härligt gäng samhällsvägledare som sätter medborgaren i fokus. I dagsläget är vi sju anställda och vi är stolta över vår arbetsgrupp som präglas av ett tillåtande klimat, där vi stöttar och lär av varandra. Vill du vara Avesta kommuns ansikte utåt och arbeta med att ge god service till våra medborgare? Vi söker nu dig som vill arbeta i en kombinerad tjänst som samhällsvägledare och kommunikatör.

ARBETSUPPGIFTER
Med denna kombinerade roll kommer ditt ansvar vara fördelat över två områden, då 50 procent som kommunikatör och 50 procent som samhällsvägledare.

Som kommunikatör är du huvudadministratör av kommunens webbplats. Du leder arbetet med förvaltningarnas webb-råd, hanterar sociala medier och arbetar med e-tjänster. Du får även samordna och leda utbildningen av övriga webbredaktörer. Stort fokus ligger på att marknadsföra Servicecenter internt och externt. Du är även kriskommunikatör.

Rollen som samhällsvägledare innebär att vara kommunens ansikte utåt. Du möter Avestas invånare främst via telefon, men även genom mejl och direktbesök vid disk. Du hjälper till att skapa en enkel väg in till Avesta kommun för människor som har behov av att komma i kontakt med kommunen.

Arbetet består i att ge tydlig information och god service till våra invånare vilket kan innebära att svara på frågor, hänvisa besökare till rätt instans inom kommunens verksamheter, vara behjälplig vid Servicecenters datorer och vägleda till övriga funktioner i samhället. Andra uppgifter är att hantera felanmälan, synpunkter, ansökningar och anmälningar samt ge support till användare av kommunens e-tjänster.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en avslutad gymnasieutbildning. Du har lätt för att lära nya system samt har erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg som bland annat Office 365-paketet, sociala medier och publiceringsverktyg. Då du kommer producera egna texter är det viktigt att du har goda kunskaper i svenska och är en god skribent.

Du kommer dagligen ställas inför frågor och funderingar i möten med människor och det är en stor fördel om du är utåtriktad samt van vid ett högt tempo. Du förhåller dig professionellt på ett sätt som är anpassat till situationen. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är har ett intresse för att hjälpa andra. Du kommer arbeta mycket i team, vilket förutsätter att du har god samarbetsförmåga. I det här arbetet är det viktigt att du förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv samt andra och tar hänsyn till det.

Meriterande för tjänsten:
• Pågående- eller avslutad akademisk utbildning inom kommunikation eller marknadsföring.
• God samtalsteknik, vana att kommunicera via telefon
• Erfarenhet av en politiskt styrd verksamhet
• Erfarenhet av kundservice, kundtjänst eller servicecenter.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, Kommunkansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2022
  • Ansök senast: 20 mars 2022

Liknande jobb


Digital kommunikatör

Digital kommunikatör

1 november 2024

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

31 oktober 2024