OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rikspolisstyrelsen söker
Samordnare till Polisens verksamhetsstöd, enheten för Polisväsendets IT-Service (PVIT), Tjänsteleverans, SK Norrland
Rikspolisstyrelsen har ett nationellt samordningsansvar för landets 21 polismyndigheter. Rikspolisstyrelsen består av ett huvudkontor, Polisens verksamhetsstöd, Polishögskolan, Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen.
Polisens verksamhetsstöd genomför och vidareutvecklar tjänster åt Polisen i hela landet på uppdrag av Rikspolisstyrelsens huvudkontor.
Polisväsendets it-service (PVIT) är en av sex enheter på PVS och består av sektionerna tjänstestöd, applikationsdrift, teknisk infrastruktur och tjänsteleverans. I huvudsak ansvarar enheten för teknisk förvaltning, drift och support inom områdena data, radio och telefoni.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att medverka i projekt och uppdrag där leveranser som kan beröra servicekontorets ansvarsområde bevakas och omhändertas. Samordnarens roll är att planera och koordinera de arbetsuppgifter som skall utföras av våra regionala tekniker tillsammans med gruppcheferna. Exempel på arbetsuppgifter kan vara planering kring spridningar av nya IT-system, planering kring införande av ny hårdvara och infrastruktur, ta fram spridningsplaner i dialog med kärnverksamheten, samt planering kring byggnationer och flyttar av polishus m.m. Som samordnare ingår du i servicekontorets ledningsgrupp.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- planera och koordinera större utbyten/införanden av teknik
- planera, koordinera och säkerställa att infrastrukturell it-teknik hanteras enligt riktlinjer vid flyttar och ombyggnationer i polisens lokaler inom verksamhetsområdet
- delta i olika projekt av regional och nationell karaktär där servicekontoret är mottagande part av nya tekniska lösningar
- samordna arbetsuppgifter som rör hela servicekontoret
- ansvara och säkerställa att servicekontorets tekniska infrastruktur är uppsatt enligt riktlinjer
- utföra beställningar på hårdvara av större omfattning kopplat till uppdrag/projekt.
KVALIFIKATIONER
- högskole- eller gymnasial utbildning eller motsvarande
kunskaper förvärvade på annat sätt
- erfarenhet av liknande arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär
- vana av att delegera och följa upp
- övergripande kunskap om it-teknisk infrastruktur, såsom servrar, kommunikationsutrustning, backup/lagringslösningar, UPS:er
- kunskaper om polisens organisation
- förmåga att vara noggrann och ha detaljkoll.
MERITERANDE
- kunskaper om ärendehanteringssystem (t.ex. Remedy ARS)
- erfarenhet av projektledning
- kännedom om polisens IT-miljö.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Personliga egenskaper är ofta lika viktiga som din tekniska kompetens för en grupps utveckling och dynamik. Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är engagerad och pålitlig. Du tycker om att lära dig nya saker och vill gärna dela med dig av vad du kan till andra. Du tycker om att lösa problem, är flexibel och ser möjligheter. Du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och ser till helheten. Du tar egna initiativ och att ge en god service är för dig en självklarhet.
VI ERBJUDER
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag ? att öka tryggheten och minska brottsligheten.
VILL DU VETA MER?
För att läsa den fullständiga annonsen och läsa mer om Rikspolisstyrelsen, besök polisens webbplats www.polisen.se