OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lindesberg är pärlan invid Lindesjön. En oas för vissa. Ett ännu outforskat område för andra. Oavsett vad Lindesberg betyder för dig har vi mycket att erbjuda. I stadskärnan så väl som utanför. Vår styrka är vår storlek. Vi är Kloten i norr och Fellingsbro i söder, samt allt däremellan.
Avdelningen för Individ och familj söker till Barn- och familj, myndighetskontoret en samordnare 100 %.
Inom enheten för barn- och familj pågår en utveckling av verksamheten. För att förstärka myndighetsutövningen och rättssäkerheten inom barn- och familj sökes en samordnare till gruppen för myndighetsutövning. Vi söker dig som har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens arbetsområde, exempelvis som handläggare och som nu vill ta ett steg vidare.
Arbetsbeskrivning:
Du har ansvar för det dagliga stödet till socialsekreterarna i enskilda ärenden och fördelar nyinkomna ärenden.
Du ansvarar, enligt uppdragshandling, själv och tillsammans med enhetschef för samrådsmöten m.m.
Du arbetar tillsammans med enhetschef och medarbetare med att uppdatera och utveckla rutiner och riktlinjer för verksamheten. Du finns med i olika samverkans sammanhang inom kommunens verksamheter och med andra externa myndigheter. Du kommer även vara föredragande av ärenden i socialnämndens arbetsutskott samt i vissa ärenden företräda nämnden i Förvaltningsrätt och Kammarrätt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Att stödja socialsekreterarna i det dagliga arbetet samt fördela nyinkomna ärenden. Delta i träffar med olika myndigheter och i träffar med övriga kommuner i Norra länsdelen. Att tillsammans med enhetschef och övriga medarbetare utveckla och arbeta fram riktlinjer och rutiner i de delar det saknas och revidera redan befintliga rutiner. Viss handläggning ingår i arbetsuppgifterna. I övrigt se uppdragshandling.
Kompetenskrav:
Socionom utbildning
Erfarenhet av arbete inom området barn och familj.
Erfarenhet av myndighetsutövning.
Erfarenhet av att dokumentera
Goda kunskaper om handläggning och dokumentation.
B- körkort
Du behärskar det svenska språket på ett sätt att du kan kommunicera med klienter och personal. Du kan skriftligen dokumentera det verksamheten kräver. Då uppdraget innehåller samverkan med enskilda och familjer samt andra verksamheter och myndigheter i stor omfattning krävs en god förmåga att samverka med andra samt att kunna tydliggöra vad socialtjänsten kan bidra med i dessa sammanhang. Du ska tycka om myndighetsutövning och att leda/ handleda medarbetare. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande:
Goda kunskaper om gällande lagstiftning.
Erfarenhet av samverkan med barn och utbildningsförvaltning.
Erfarenhet av samverkan med andra externa myndigheter.
Goda kunskaper när det gäller dokumentation.
Utbildning i metoder avseende scanna våld exempelvis FREDA.
Nätverksutbildning
Utbildning i samtal med barn
Tillträde: Enligt överenskommelse
Lön: Enligt avtal
Kontaktperson: Marie Ekblad, verksamhetschef tel.nr: 0581-811 68
Sista ansökningsdag: 2015-04-08
Ansökan enbart via extern webbplats, HR-support.
Ref soc 2015/91
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53