Samordnare äldreomsorg

Samordnare äldreomsorg

Arbetsbeskrivning

Färgelanda kommun
Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten.

I kommunen bor ca 6 600 invånare och erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.

Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på två sektorer; Omsorg och Barn & Utbildning, en Samhällsutvecklingsavdelning samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!

Vi söker nu en samordnare till Håvestensgården som är beläget i Färgelanda. Det är ett vård och omsorgsboende för människor med demenssjukdom och som består av 4 enheter med totalt 33 boende.

På Håvestensgården arbetar vi aktivt med kvalitetsregister som Senior Alert och BPSD. Vi har grupp-/teammöte en gång i veckan där chef, samordnare, omvårdnadspersonal och legitimerad personal deltar. I dagsläget har vi verksamhetssystemet Magna Cura men kommer från och med 1 december gå över till Lifecare. Vi använder oss av Appva för digital signering delegerade uppgifter från legitimerad personal. Medvind är vårt schema-/planerings-/personalsystem där även vakansförmedling sker. Ekonomisystemet som vi använder heter xledger och som innefattar bl.a. fakturahantering.  

Arbetsuppgifter
Som samordnare utför man arbetsuppgifter enligt uppdragsbeskrivning men också genom uppdrag direkt från enhetschefen. En stor del av arbetsuppgifterna är administrativa, bl.a. schemaplanering och se till att det finns bemanning utifrån behov, beställa personal vid frånvaro, hantera diverse uppgifter i Medvind, lägga in felanmälningar till vaktmästare, kontering av fakturor m.m.

Som samordnare har man en stödjande och handledande roll gentemot omvårdnadspersonalen i det dagliga arbetet, dels genom metodhandledning i omvårdnadssituationer men också i social dokumentation och i kvalitetsregistren. Introduktion av elever, vikarier och nyanställd personal är också en del av arbetsuppgifterna. 

Som samordnare är man en viktig länk mellan enhetschef och omvårdnadspersonal, samt också mot verksamheten i övrigt. Om det skulle uppstå oförutsedda situationer som är svår att lösa, t.ex. svårigheter att få in ersättare vid frånvaro så förväntas man som samordnare att gå in på enheterna och stötta upp genom att utföra omvårdnadsinsatser i det dagliga arbetet.       

Kvalifikationer
Aktuell erfarenhet av arbete med äldre i någon form är ett krav. Önskvärt med undersköterskeutbildning och gärna då inriktning mot äldreomsorg/demens. Det är meriterande med vidareutbildning på eftergymnasial nivå, t.ex. YH-utbildning riktad mot arbete med äldre, Socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och som är relevant för uppdraget som samordnare inom äldreomsorg. Erfarenhet av tjänstgöring i arbetsledande ställning är positivt och som väger tungt. Dock kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet.

För att klara av uppdraget som samordnare är det viktigt att man är strukturerad, flexibel och kan hantera att flera processer pågår samtidigt. Uppdraget kan mellan varven vara intensivt med högt arbetstempo och därför viktigt att vara stresstålig, samt även ha en förmåga att kunna prioritera. Vana av olika verksamhetssystem och intresse för data/IT är meriterande då alltmer av arbetsuppgifterna sker digitalt. I rollen som samordnare är det viktigt och centralt att vara kommunikativ, kunna handleda och vara pedagogisk, samt vara en budbärare av vår värdegrund i det dagliga arbetet. Förmåga att arbeta självständigt och vara självgående, men också kunna samarbeta tillsammans med andra är viktiga egenskaper. För att klara av uppdraget är det av stor betydelse att man är ansvarstagande, samt har en förmåga att uppnå resultat och mål.

Då tjänsten innebär att man befinner sig i en arbetsledande ställning är det viktigt att man har förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar, samt att man är lojal och respekterar fattade beslut. Ekonomisk medvetenhet och att försöka stödja enhetschefen att hålla tilldelad budgetram har därför stor betydelse, och som är viktigt och centralt för uppdraget som samordnare.      

Körkort för manuellt växlad bil är ett krav, alternativt körkort för automatiskt växlad bil men då krav på tillgång till egen bil. 

Villkor
Tjänstgöring dagtid måndag - fredag.

Tillsvidareanställning, men eventuellt kan provanställning komma att tillämpas. 

Tillträde enligt överenskommelse.

Utdrag från belastningsregistret ska kunna uppvisas i obrutet kuvert innan anställning är aktuell. Registerutdrag som efterfrågas är "Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret" som du hittar på polisens hemsida under tjänster och tillstånd. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Övrigt
Ordinarie enhetschef har semester då annonsen ligger ute, men enhetschefskollega dit telefonen är vidarekopplad kan svara på frågor om tjänsten och om uppdraget.

Intervjuer kommer ske så snart som möjligt efter att ansökningstiden har löpt ut.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sektor Omsorg, Håvestensgården
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 november 2020
  • Ansök senast: 29 november 2020

Liknande jobb


Sökes: Undersköterskor till SÄBO

Sökes: Undersköterskor till SÄBO

22 november 2024

22 november 2024

Stödassistent omsorg natt

Stödassistent omsorg natt

22 november 2024