OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 200 personer och vår chef är landshövding Kenneth Johansson.
Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.
Tjänsten är placerad på enheten Samhällsbyggnad, funktionen Social hållbarhet. Enheten arbetar med frågor som jämställdhet, mäns våld mot kvinnor/våld i nära relationer, integration och flyktingmottagning, mänskliga rättigheter, nationella minoriteter, föräldraskapsstöd, personligt ombud, brottsförebyggande arbete samt ANDT-förebyggande arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen har regeringens uppdrag att samordna det ANDT-förebyggande arbetet på regional nivå med det övergripande målet att nå ett samhälle fritt från narkotika och dopning, med minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol och med ett minskat tobaksbruk. Enligt särskild förordning ska ANDT-samordnaren stödja:
• genomförandet av den nationella ANDT-strategin i länet
• utvecklingen av ett långsiktigt och kunskapsbaserat regionalt och lokalt arbete
• utvecklingen av tvärsektoriella insatser i kommuner och landsting
• samarbete på lokal, regional och nationell nivå
• utbildning och kompetensutveckling i länet
Uppdraget handlar om att stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat ANDT-förebyggande arbete i länet. Stort fokus ligger på att förankra, förvalta och följa upp Värmlands regionala ANDT-strategi med tillhörande handlingsplan. I arbetsuppgifterna ingår att bl.a. skapa och driva nätverk samt olika forum för dialog och erfarenhetsutbyte, omvärldsbevakning, sprida aktuell kunskap samt ansvara för och genomföra kompetensinsatser. En viktig del i uppdraget är att vara en länk mellan den nationella och den lokala nivån samt samverka med landets övriga Länsstyrelser. I anställningen ingår visst budgetansvar, planering av arbetet samt återrapportering.
Inom funktionen Social hållbarhet tillämpas ett tvärfunktionellt arbetssätt. Tjänsten kan därför också innehålla inslag av andra förekommande arbetsuppgifter inom funktionens verksamhetsområden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleutbildning inom folkhälsovetenskap, socialt arbete, samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapliga området eller motsvarande som arbetsgivaren finner likvärdig.
• God kännedom om kommunal och statlig verksamhet.
• Erfarenhet av att driva projekt samt erfarenhet från processledning och samordning, vilket innebär att du har en god förmåga att planera, organisera och skapa resultat.
• Erfarenhet av att bygga nätverk och stödja samverkan mellan olika aktörer.
Det är meriterande med kännedom om vad ett regionalt ANDT-arbete innebär och erfarenhet av att coacha och handleda andra i ett socialt utvecklingsarbete/folkhälsoarbete.
Som person är du en strategisk processledare som kan skapa engagemang. Du trivs med ett självständigt och flexibelt arbete som är mål- och resultatinriktat. För detta krävs att du har god initiativförmåga och ett strukturerat arbetssätt och kan leverera resultat inom givna tidsramar. Du är kreativ, orädd och tålmodig med en kommunikativ och pedagogisk förmåga – både skriftlig och muntligt. Du trivs med att arbeta med nya idéer och problem där du har förmågan att analysera och hitta lösningar.
En stor del av arbetet är av utåtriktad karaktär. Som representant för myndigheten är det även betydelsefullt att du kan bygga upp och förvalta relationer med länets övriga aktörer inom området.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. I arbetet ingår bl.a. resor i länet varför körkort för bil är önskvärt men inte ett krav.
ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och spara enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13