OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsammans för en hållbar framtid!
Länsstyrelsens cirka 220 medarbetare arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare.
Länsstyrelsen består av åtta enheter och ett ledningskansli. En av enheterna är Samhällsenheten som har cirka 35 medarbetare. Arbetsområdena är inom samhällsplanering och boende, infrastrukturplanering, samhällsberedskap, jämställdhet, integration, alkohol, narkotika, dopning, tobak, folkhälsa, miljömål, energi- och klimatfrågor, kulturmiljö, juridik och rättsfrågor inklusive markupplåtelser.
Den regionala brottsförebyggande samordningen är ett nytt uppdrag från regeringen till länsstyrelserna. Det kommer att inrättas brottsförebyggande samordnare vid samtliga 21 länsstyrelser i landet. Satsningen utgår från ett identifierat behov av att det behövs ett regionalt och lokalt stöd inom området. Dessutom finns behov av att bygga upp en god samverkansstruktur mellan kommuner, polis, räddningstjänst, civila samhället, näringslivet m.fl. vad gäller brottsförebyggande frågor.
Länsstyrelsen söker nu en Samordnare av brottsförebyggande arbete.
Arbetsbeskrivning
Samordnaren ska utveckla och stödja samordningen i länet så att berörda aktörer samverkar för att förstärka och utveckla samhällets insatser att förebygga brott. Arbetet handlar om att förvalta redan etablerad samverkan samt bidra till en utveckling utifrån eventuella identifierade brister. I arbetet ingår att ge stöd till lokala och regionala aktörer för en effektivare samverkan, genom att t.ex. skapa kontaktvägar, sprida metodik och material, ordna utbildningar samt skapa forum för dialog. En viktig del av samverkan är kunskapsutbytet mellan organisationerna och det gemensamma lärandet.
Samordnaren ska också stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete med utgångspunkt i lokala läges- eller problembilder. I uppdraget ingår att fånga upp lokala och regionala behov av stöd och förmedla dessa till regional och nationell nivå, sammankalla och stödja olika nätverk och ta initiativ till och stärka samarbetet mellan olika aktörer. I uppdraget ingår även att representera länsstyrelsen i nationella och regionala nätverk samt följa upp och återrapportera arbetet i länet.
Du kommer att arbete nära länsstyrelsens ANDT-samordnare, tillsynshandläggare av alkohol- och tobaksfrågor samt handläggaren för risk- och sårbarhetsanalys.
Kvalifikationer
Du ska ha akademisk utbildning inom kriminologi, sociologi eller motsvarande som arbetsgivaren finner likvärdig. Du har erfarenhet av att ha arbetat med regionala samverkans- och utvecklingsfrågor gärna på kommunal och regional nivå. Du ska även ha erfarenhet av att utveckla, leda och driva processer samt att stödja samverkan mellan olika aktörer. Då uppdraget ska vila på ett kunskapsbaserat arbetssätt måste du ha erfarenhet av att ta del av, analysera samt ge förslag på åtgärder utifrån olika rapporter och statistiska underlag. Du ska också ha en förmåga att pedagogiskt förmedla informationen.
I arbetet ingår bl.a. resor inom länet varför B-kort är ett krav.
Meriterande är om du har erfarenhet av att ha jobbat med brottförebyggande frågor i kombination med samhällsvetenskaplig utbildning. Även processledarutbildning ses som meriterande. Erfarenhet av att hantera och vana av att arbeta med statistik och forskningsunderlag eller undersökningar om brott och otrygghet är också meriterande.
Länsstyrelsen har i uppdrag att arbeta med jämställdhet, barnperspektiv och mänskliga rättigheter. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet inom dessa områden.
Du är handlingskraftig, gillar att arbeta praktiskt och trivs med ett självständigt och flexibelt arbete som är mål- och resultatinriktat. Som person är du en van processledare som kan skapa engagemang. Du har god förmåga att involvera andra i arbetet och har lätt för att knyta kontakter och skapa förtroendefulla relationer. Du drivs av att utveckla och förbättra olika arbetssätt med fokus på helheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast efter överenskommelse.
Arbete på obekväma arbetstider kan förekomma.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 22 januari 2017. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Länsstyrelsen är regeringens representant på regional nivå och har som uppdrag att utveckla länet, att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet och att vara förvaltningsmyndighet.
Respekt, professionalitet och öppenhet är vägledande i vårt arbete och vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten, bland annat värdesätter vi kunskaper i sydsamiska.
Läs mer: http://www.lansstyrelsen.se/jamtland
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Sandell, Biträdande enhetschef
010-225 32 97
Maria Ljung Westin, Handläggare
010-225 33 48
Dick Granqvist, SACO
010-225 32 55
Gunilla Karlsson, TCO/ST
010-225 32 15
Magnus Lindow, Enhetschef
010-225 32 25
Katarina Fredriksson, Biträdande enhetschef
010-225 32 52
Simon Keskitalo, Projektledare krisberedskap
010-225 32 75
Fackliga företrädare, Nås via växel
010-225 30 00
Christina Hedin ,
010-225 32 64
Tobias Karlsson ,
010-225 34 23