Samordnare av brottsförebyggande arbete

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.

Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden.

Många pratar om hållbarhet men vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?


ARBETSUPPGIFTER
Just nu söker vi flera nya medarbetare till enheten för folkhälsa och rättighetsfrågor där det brottsförebyggande uppdraget finns. På vår enhet arbetar vi strategiskt och utvecklingsinriktat med många frågor inom området hållbar utveckling och med ett särskilt fokus på social hållbarhet. På enheten finns uppdrag inom flera politikområden såsom folkhälsa, jämställdhet, funktionshinderpolitik och mänskliga rättigheter. Vår uppgift är att föra ut regeringens politik med fokus på och med stor hänsyn tagen till de utmaningar som finns i vårt län.

Som samordnare av det brottsförebyggande arbetet är ditt uppdrag att stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbetet i länet. I uppdraget ingår att fånga upp lokala behov av stöd samt stärka samarbete mellan aktörer i länet. Det kan innebära att du utifrån aktuell lägesbild identifierar behov, skapar kontaktvägar, sprider metodik och material, ordnar utbildningar samt skapar forum för dialog. Arbetet sker i nära samverkan med kommunerna och i samverkan med andra uppdrag på enheten.

Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Att stödja kommuner i deras brottsförebyggande arbete.
• Att företräda (representera) ett brottsförebyggande perspektiv i olika samverkansgrupper.
• Att anpassa forskningsresultat till lokala förhållanden och utmaningar.
• Kartlägga och följa brottsutvecklingen i länet.
• Aktivt delta i både regionala och nationella nätverk.
• Inhämta aktuell kunskap om det brottsförebyggande- och trygghetsfrämjande området.

Placeringsort: Göteborg

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.


KVALIFIKATIONER
Krav
• Akademisk samhällsvetenskaplig examen i kriminologi, sociologi, statsvetenskap, socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete på strategisk nivå i kommunal eller statlig verksamhet.

Meriterande
• Vana vid digitalt genomförande av kunskapshöjande insatser och konferenser.
• Vana av att sammanställa, tolka och förklara statistiska underlag.
• Utbildning i processledning.
• Kunskap i Embrace, GIS eller andra förekommande programvaror för kartläggning av brott och otrygghet.

Personliga egenskaper
• Du har handlingskraft, är analytisk och resultatinriktad och trivs med ett självständigt och flexibelt arbete.
• Du har god pedagogisk förmåga och kan skapa engagemang.
• Du har en god förmåga att samarbeta och att bygga och upprätthålla förtroendefulla arbetsrelationer.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.


ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024