OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Verksamhet Familj 2 ansvarar för att utreda behoven och följa upp beviljade insatser för barn i åldern 0-18 år som utsätts för och bevittnar våld och sexuella övergrepp.
Enheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar och arbetar ständigt med barnet i fokus.
Enheten är uppdelade i två mindre team med 7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare, i det ena teamet ingår vår Barnahussamordnare. Hos oss får du en verksamhetsnära enhetschef som arbetsleder Barnhussamordnaren.
Barnahus är en samverkansmodell för barn som är aktuella för utredning hos socialtjänsten samt polisen på grund av misstanke om våld eller övergrepp i nära relation. Botkyrka kommun driver tillsammans med Huddinge kommun samt Polismyndigheten, Regionen (Barnskyddsteamet och Barn-och ungdomspsykiatrin) och Åklagarkammaren samverkansarbete på Barnahus. Målet för samverkan är att erbjuda barn som misstänks vara utsatta för brott skydd, rättstrygghet, gott bemötande och stöd, samt vid behov omgående kris- och behandlingsinsatser. En viktig del i samverkansarbetet är att barnen ska kunna komma till en plats och möta alla professionerna vid samma tillfälle så kort tid efter händelsen som det går.
Som samordnare vid Barnahus har du samordningsansvar mellan aktuella myndigheter. Du ansvarar för att sammankalla och leder samråden där samtliga samverkanspartners träffas för att bland annat rådgöra kring handläggning och planering gällande aktuellt ärende. I arbetet ingår också att ge konsultation och rådgivning till socialtjänsten och stöd till de som kommer till Barnahus. Du kommer att företräda och informera om verksamheten inom och utanför kommunen. Du ansvarar för att ha kontinuerlig kontakt med samverkanspartners i olika sammanhang och ta till sig aktuell information eller kunskap gällande målgruppen. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för rapportering av statistikuppgifter till styrgruppen.
Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar mm.
Vi erbjuder dig
Vi har bestämt oss! Vi vill bli Din bästa arbetsplats – Kom till oss!
För att bli Din bästa arbetsplats så satsar vi på arbetsmiljön för alla! För oss innebär det att både medarbetare och chefer ska ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt dagliga arbete på ett rättssäkert och tryggt sätt, vilket även medför att våra medborgare får möta en kompetent och modig socialtjänst.
Vill du vara med och forma morgondagens socialtjänst och skapa framtidens Botkyrka? Vill du arbeta med våldsutsatta barn och deras familjer på en enhet med mycket hjärta, prestigelöshet och hög rättssäkerhet? I så fall är du varmt välkommen till oss på Familj 2.
När vi frågar våra medarbetare varför de arbetar på Familj 2 så svarar de bland annat:
- Botkyrka har ett medborgarfokus. Låter inte resurserna styra behovet, utan man anpassar resurserna så det möter individens behov.
- Bra kollegor. Hjälpsamma och kompetenta.
- Frihet under ansvar. Inte så kontrollerande ledning, utan finns tillit till medarbetarna.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har
- Socionomexamen.
- Har dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning.
Det är meriterande om:
- Du har erfarenhet av att arbeta som samordnare.
- Du har erfarenhet av socialtjänstens arbete med inriktning mot barn och vuxna som varit utsatta för våld och övergrepp.
- Är bekant med BBIC och Signs of safety.
Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För tjänsten krävs att du skriver och talar svenska obehindrat. För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel.
Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss! Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Erfarenhet krävs.
I Botkyrka kommun är vi öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid. Låter detta som något som passar dig? I så fall är du varmt välkommen att ansöka till kommunen som är långt ifrån lagom!
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.
Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Övrig information
För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137