OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du god kunskap om och har arbetat med SFA:s kundgrupper och vill bidra till verksamheten inom området juridiska personer så är detta jobbet för dig.
Om jobbet
Som samordnare skapar du förutsättningar för enheten och avdelningen att planera, samordna och utveckla verksamhetens arbete som berör de kunder som avdelningen ansvarar för. Du kommer att arbeta i en grupp vars uppdrag är att hjälpa avdelningen bidra till Skatteverkets uppdrag och inriktning.
Du behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och bidra till helheten i arbetet både inom din grupp och med andra grupper/funktioner inom controllerenheten och inom avdelningen. Arbetet kan bestå av alltifrån att ta fram urval, risker, gemensamma arbetssätt och strukturer till att bidra till remisser, uppföljning och samverka med andra avdelningar.
Uppdraget ställer stora krav på samverkan inom avdelningen men också med andra avdelningar. Eftersom vi lever i en värld som ständigt förändras är det viktigt att du gillar och har förmåga att driva förändringsarbete.
Storföretagsavdelningen ansvarar, strategiskt och operativt, för beskattning och service till grupper av skattebetalare som tillsammans står för en stor del av skattebasen. Vi ansvarar också för punktskatter, trafikskatter, finansiella frågor samt internprissättnings- och vinstallokeringsfrågor. Ansvaret för Skatteverkets internationella relationer och det internationella informationsutbytet ligger på avdelningen. Skattebrottsverksamheten ingår också i vårt uppdrag.
Du kommer att tillhöra controllerenheten som arbetar med analys, planering, uppföljning, kvalitet och utveckling. På enheten jobbar ca 55 personer fördelat på tre sektioner. Placeringsort är vid någon av de orter där controllerenheten har medarbetare idag.
Vi erbjuder flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- kunna se både helheten och viktiga detaljer
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik eller flera års erfarenhet av arbete inom Skatteverkets beskattningsverksamhet
- aktuell erfarenhet från arbete med beskattningsfrågor för stora företag.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av internationella beskattningsfrågor samt av att planera, leda eller utveckla verksamhet, så som samordnare, chef eller verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.