OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Du kommer att tillhöra enheten för social hållbarhet som verkar för att de nationella målen för folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter ska få genomslag i länet.
Våra uppdrag hanterar bland annat förebyggande arbete mot alkohol-, narkotika-, doping och tobak, alkohol och tobakstillsyn, brottsförebyggande arbete, tidiga insatser under asyltiden, mottagande av nyanlända och ensamkommande barn, jämställdhet, våld i nära relationer, människohandel och prostitution, hedersrelaterat våld och förtryck, mänskliga rättigheter, funktionshinder, nationella minoriteter, utsatta EU-medborgare, personligt ombud samt föräldraskapsstöd.
Dina arbetsuppgifter blir att främja, utveckla och följa upp myndighetens och länets brottsförebyggande arbete. I arbetet ingår bland annat att främja samverkan mellan kommuner, myndigheter och andra aktörer, ta fram och sprida kartläggningar/lägesbilder, kompetenshöjande insatser samt vara ett operativt stöd till länets kommuner. Du förväntas arbeta självständigt och i samverkan med andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå. Som en del av arbetet ingår administrativa arbetsuppgifter samt enhetens och myndighetens interna tvärsektoriella arbete.
Vi vill att du har relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning mot samhällsvetenskap, kriminologi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet från brottsförebyggande arbete. Vidare är det önskvärt att du har kunskap om offentlig förvaltning. Du ska kunna omsätta teori till praktiskt stöd som leder till konkreta resultat. Vi ser gärna att du har erfarenhet av processledning.
Som person är du prestigelös och har en förmåga att samarbeta och inkludera andra. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, drivande och att du har förmågan att hitta balansen mellan att leverera god kvalitet och att hålla tidsplaner. Genom ditt positiva förhållningssätt och din flexibilitet bidrar du både till en god arbetsmiljö och att arbetsgruppen når sina mål. Du har en förmåga att analysera och arbeta strategiskt. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast, enligt överenskommelse.
Övriga villkor
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html
Vill du veta mer kontakta enhetschef, Linda Pergelius Thorbjörnson, tel. 010-2235280. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Din ansökan ska ha inkommit senast den 22 januari, ange ref nr 89.