Arbetsbeskrivning
Rättvik – där tradition möter framtid!
Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete.
Socialförvaltningen ansvarar för omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt stöd, rådgivning och andra insatser till barn, ungdomar och vuxna.
Beskrivning
Enheten Daglig verksamhet och Boendestöd söker nu en ny kollega.
Enheten boendestöd och daglig verksamhet har, efter omorganisation, varit en enhet sedan januari 2023. Vi är ca 25 personer fördelat på Boendestödjare, Handledare inom daglig verksamhet, Administrativ assistent/planerare, Samordnare samt Enhetschef.
Våra brukare har beslut på daglig verksamhet LSS, dagverksamhet SoL samt insatsen boendestöd. Vi samverkar ibland även med andra interna aktörer inom förvaltningen.
Boendestöd är en praktisk, pedagogisk och social insats som syftar till att stärka förmågan att klara vardagen i bostaden och ute i samhället.
Dagliga verksamhet är en sysselsättning som ska anpassas till deltagarens individuella behov, och erbjuda stimulans, utveckling, meningsfullhet och gemenskap efter personens önskemål. Ett övergripande mål är att utveckla den enskildes möjligheter till arbete på kortare eller längre sikt.
Arbetet är dagtid måndag till fredag och arbetsplatsen ligger i centrala Rättvik.
Arbetsbeskrivning
Som Samordnare ska du i samarbete med Enhetschef och övriga medarbetare vara ett stöd samt drivande i att våra arbetstagare/brukare får den insats de har beslut på.
I arbetet ingår att ge stöd och råd till handledare och boendestödjare utefter behov, t.ex råd och stöd i det motiverande arbetet.
Som samordnare är du även ett stöd i frågor kring
- arbetssätt
- processer
- rutiner
- bedömningar kring verksamheten
- planering av resurser
- övrig dokumentation
Som samordnare har du ett nära samarbete med Administrativ assistent/planerare och Enhetschef. Du medverkar vid uppförande och uppföljning av genomförandeplaner.
Du kommer även att ansvara över verksamhetsnära möten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad undersköterska med inriktning eller påbyggnad inom psykiatri och LSS, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig så som social pedagog eller socionom. Vi ser gärna att du har utbildning och tidigare erfarenhet av arbetsledning och/eller samordning.
Du behöver goda kunskaper kring dokumentation och genomförandeplaner. Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift.
Tjänsten kräver att du har personlig mognad, är självgående, strukturerad och initiativtagande. Vi jobbar som ett team och med människor där behov kan förändras snabbt därför behöver du också vara flexibel och ha god samarbetsförmåga.
Samarbetsförmågan är även viktig då intern och extern samverkan är en del av arbetet.
Vi förutsätter att du har förmågan att se vad som behöver utvecklas/förbättras och i samarbete med professioner inom enheten skapa rutiner som förbättrar arbetsmiljön och kvaliteten på enheten.
Tjänsten kräver B körkort då hembesök och resor mellan olika arbetsplatser ingår i tjänsten.
Övrigt
I denna rekrytering erbjuder vi medflyttarservice i samarbete med Rekryteringslots Dalarna och bostadsförtur i samarbete med RFAB.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Om arbetsgivaren:
I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare.
Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss.
För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje.
Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!