OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår samordnare på ekonomiskt bistånd kommer att vara föräldraledig.
Är det du som är vår nye medarbetare?
Arbetsuppgifter
Som samordnare kommer du att arbeta med att utveckla enhetens metoder och att stötta och utveckla enhetens medarbetare. Detta kommer att innebära att handleda socialsekreterarna, skapa rutiner och metodutveckling för enskilda team, introducera nya medarbetare, utgöra ett kunskapsstöd och att stötta i metodfrågor. I arbetet ingår även att hålla sig ajour med lagstiftningen. I denna roll kommer du att arbeta nära enhetschefen för ekonomiskt bistånd.
Här kommer du trivas om du tycker att det är roligt att hitta olika sätt att skapa förståelse för uppdraget, handlingsutrymmet och komplexiteten i balansgången mellan myndighetsutövning och det sociala arbetet. På ekonomiskt bistånd tror vi att vi kan om vi vill och vågar och vi söker dig som delar vår vision!
Cirka 25 % av tjänsten består av budget- och skuldrådgivning. Arbetet innebär budgetrådgivning, skuldrådgivning, stöd inför och under skuldsanering samt med förebyggande arbete utifrån överskuldsatthet. Vi strävar efter att följa Konsumentverkets rekommendationer för den kommunala budget- och skuldrådgivningen. I den rollen ingår även en del förebyggande arbete.
Kvalifikationer Du har socionomutbildning eller annan akademisk examen inom socialt arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För tjänsten krävs att du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd och gärna att du har erfarenhet av andra delar inom socialtjänsten.
Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
Du har god datavana.
Behärska svenska i tal och skrift.
Vikariat till och med 2022-04-30
Tillträde 2021-04-01 eller enligt överenskommelse
Vision och värdegrund
Olofströms kommun ska vara stolt och expansiv! År 2025 är vi 14 000 invånare. Utifrån denna vision utgår kommunfullmäktiges tre övergripande mål: - Nära till allt, Barnen i centrum och Jobb till 1000.
Som medarbetare hos oss är du en viktig resurs. Oavsett var du jobbar är du en representant för hela Olofströms kommun. Det är viktigt att du delar vår värdegrund och arbetar efter värdeorden: mod, engagemang, delaktighet och kvalitet.
Jämställdhet och mångfald
Hos oss på Olofströms kommun är det din talang, ambition och kompetens som är avgörande. Vi är övertygade om att mångfald ger mervärde och eftersträvar att återspegla den mångfald som finns i samhället.
Ett hållbart arbetsliv
Olofströms kommun har ett hälsofrämjande förhållningssätt, det vill säga att vi lägger tyngdpunkten på möjligheterna, det friska och det som fungerar bra. Det hälsofrämjande förhållningssättet genomsyrar både ledarskap och medarbetarkap där arbetsklimatet uppmuntrar en kommunikation som är öppen och tydlig.
Övriga upplysningar
Olofströms kommun tillämpar drogtest innan beslut om nyanställning.
Ansökan
Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Ansökan sker via länk på www.olofstrom.se/lediga-jobb. Bifoga CV och personligt brev.
Till bemannings- och rekryteringsföretag samt till dig som är försäljare
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.