Samordnare exportkontoll & compliance

Samordnare exportkontoll & compliance

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en bättre hälsa för alla?
Gemensamt verksamhetsstöd stödjer Karolinska Institutets institutioner och ledning.

Det Gemensamma verksamhetsstödets mål är att ge god service och bidra med professionell och effektiv administration till KI:s utbildning och forskning.

Compliance & Data Office (CDO) är en enhet som hör till Avdelningen för forskarstöd (Research Support Office, RSO) inom Gemensamt verksamhetsstöd. CDO har som övergripande mål att stödja forskare i frågor kring datahantering och forskningsdokumentation samt regelefterlevnad (compliance) framförallt kopplat till krav från externa finansiärer men även klinisk forskning och etikfrågor. Ett specifikt stöd som finns inom enheten är kopplat till internationella forskningssamarbeten och olika compliance frågor som till exempel delning av känsliga personuppgifter och exportkontroll.

Inom enheten samordnas därtill arbetet inom Research Data Office (RDO) som i första hand bistår KI:s forskargrupper med stöd, utbildning och information gällande forskningsdokumentation och hantering av forskningsdata. Enheten är också systemägare av system för bland annat forskningsdokumentation och datahantering.

Övriga enheter inom avdelningen är Grants Office (GO), Grants Management Office (GMO) och External Engagement Office (EEO). GO stödjer forskare primärt med rådgivning och support vid interna och externa bidragsansökningar, samt har information om aktuella forsknings- och resebidrag. GMO bistår med stöd kring finansiell rapportering avseende externfinansierade projekt; främst EU och SIDA. EEO stödjer forskare i att upprätta och förvalta partnerskap med industrin och andra externa aktörer.

Din roll
Du kommer att arbeta främst självständigt under eget ansvar men också som en del i team på CDO, och i samarbete med ansvariga forskare, institutioner, kollegor på RSO och andra delar av det gemensamma verksamhetsstödet som till exempel Juridiska avdelningen. Arbetsuppgifterna fördelas i första hand på nedanstående, men även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella.

- Rådgivning och stöd kring compliance (regelefterlevnad) – både vid ansökan såväl som efter beviljat projekt. Fokus ligger på internationella forskningssamarbeten och exportkontroll, men även andra compliance-områden som ABS-förordningen och hantering av känsliga personuppgifter förekommer, och ingår i det övergripande arbetet inom ansvarsfull internationalisering inom lärosätet.
- Kvalitetssäkring och samordning avseende de krav på regelefterlevnad som ställs från externa bidragsgivare och både nationell och internationell lagstiftning inom exportkontroll samt hantering av compliance-frågor i samarbete med Juridiska avdelningen. Kan även ingå handläggning av vissa avtal relaterade till externt finansierade forskningsprojekt.
- Tillståndshantering och rapportering till tillsynsmyndigheter.
- Genomföra informations- och utbildningsinsatser, både centralt och ute på institution, samt vid behov uppdatera information på hemsidor och andra informationskanaler.
- Utveckling och förbättring av processer och styrdokument.

Vem är du?
Kvalifikationer

- Du skall ha relevant akademisk examen.
- Du har erfarenhet av att ha jobbat med exportkontrollfrågor och det är meriterande att ha relevant utbildning inom exportkontroll sedan tidigare.
- Du bör ha god insikt i den akademiska forskningens villkor och ha erfarenhet av handläggning, gärna från universitetsvärlden.
- Du bör ha erfarenhet från medicinsk forskning och etik, samt gärna också hantering av känsliga personuppgifter och annan relevant lagstiftning.
- Du får gärna ha relevant utbildning inom till exempel kemikalie- och biosäkerhet.
- Du får gärna ha erfarenhet av att ha jobbat med forskningsavtal, och gärna relaterat stöd och generell avtalshantering samt relevant lagstiftning, inom internationella samarbeten.
- Du får gärna ha praktisk erfarenhet av frågor kopplat till ABS-förordningen.
- Du uttrycker dig obehindrat i tal och skrift på både svenska och engelska.
- Du har dokumenterad vana att hålla föredrag och genomföra olika typer av utbildningsinsatser.
- Du är van att jobba självständigt och driva arbetet framåt på egen hand.
- Du är van användare av hela Officepaketet samt gärna Drupal.
- Du är van att hantera deadlines och snabba kast.

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och personen vi söker skall:

- Vara utåtriktad med hög social kompetens och samarbetsförmåga och aktivt vilja bidra till goda relationer med kollegor och de vi erbjuder stöd.
- Vara serviceinriktad och prestigelös.
- Vara strukturerad, systematisk och noggrann med god prioriteringsförmåga.
- Vara stresstålig och trivas med ett tidvis högt arbetstempo.

Vad erbjuder vi?
En kreativ, internationell och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet en statlig myndighet. Det gör att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal. Medarbetare på KI erbjuds också möjlighet till ett flexibelt arbetssätt. Det innebär att om den verksamhet du jobbar i tillåter, så kan du arbeta en del av din arbetstid på distans. Du får även träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar där utbildad personal finns på plats.  

Placering: Solna

https://ki.se/om-ki/tio-skal-att-valja-karolinska-institutet



Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan.

Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi. I denna rekrytering söker du med ditt CV utan personligt brev. I ansökningsformuläret kommer du istället att få svara på några frågor om varför du söker jobbet. 

Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.

Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024