OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. SKR:s vision tar sikte på att det framgångsrika Sverige skapas lokalt. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov. Hos oss finns möjligheter för dig som vill förändra, förnya och förbättra.
Sektionen för socialtjänst arbetar med många av samtidens viktigaste frågor: vård och omsorg om äldre, den sociala barn- och ungdomsvården, stöd till personer med funktionsnedsättning, socialpsykiatri, missbruks- och beroendevård, kvinnofrid, hemlöshet, migration, segregation och utsatta områden.
Socialtjänsten är under stor förändring och många av frågorna påverkar varandra och genom alla dessa områden löper även avgörande frågor om framtidens välfärd, såsom digitalisering, kompetensförsörjning, ledarskapsfrågor, jämställdhet, mångfald, systematisk uppföljning och kvalitet. EU-perspektivet påverkar samtliga sakområden.
ARBETSUPPGIFTER
Som samordnare för äldreomsorgen på SKR kommer du att företräda och driva kommuner och regioners intressen i äldreomsorgsfrågor. Du kommer i ditt arbete ha kontakt med bland annat kommuner, regioner, regeringskansliet, riksdagen och statliga myndigheter. Du kommer också att ha kontakt med media där du företräder SKR i frågor som rör äldreomsorg.
I ditt arbete stöttar du kommuners chefer, politiker och strateger inom äldreomsorgen. Du arbetar med rådgivning, stöd via telefon och digitalt samt besöker kommuner. Du anordnar även utbildningar och tar fram stödmaterial som publiceras på SKR:s webbsida.
Internt inom SKR kommer du att arbeta med att samordna äldreomsorgsfrågorna. Det innebär att du kommer att arbeta övergripande med äldreomsorg i frågor gällande bland annat ekonomi, finansiering, tillsyn, fastigheter, sjukvård, omsorg och ledarskap.
Tjänsten innebär mycket resor inom Sverige.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en för tjänsten relevant högskoleutbildning samt mycket goda kunskaper om äldreomsorgsfrågor. Vi ser det som meriterande att du har arbetat i kommun samt att du har kunskap om välfärdsteknik och Nära vård. Vi ser också gärna att du tidigare har arbetat i en strategisk eller ledande befattning. Eftersom en del av arbetet innefattar att anordna utbildningar vill vi även att du har erfarenhet av att arrangera digitala möten och konferenser.
Då du företräder SKR i publika sammanhang vill vi att är van vid att hålla muntliga föredrag samt att tala inför både för stora och små grupper. Du uttrycker dig på ett tydligt sätt i tal och skrift, både på svenska och på engelska.
Som person är du självgående, kan strukturera upp ditt arbete och driva processer vidare samtidigt som det är naturligt för dig att samarbeta både externt och internt. Vi vill att du besitter en förmåga att kunna skapa och upprätthålla relationer med politiker i kommun, region, SKR:s politiska ledning samt med riksdag och regering. Du tar initiativ och kan fatta beslut samtidigt som du behåller ett lugn i pressade situationer.
Varmt välkommen med din ansökan!