OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga.Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Institutionen för datavetenskap (IDA) grundades 1983 men våra rötter går tillbaka till tidigt 1970-tal. Det är en av de största datavetenskapliga institutionerna i norra Europa.
Vår forskning täcker ett brett spektrum av områden, från grundläggande datavetenskap till tillämpade områden. Den omfattande forskningen påverkar även vår grund- och forskarutbildning, vilket leder till att vi ger kurser inom flertalet civil- och högskoleingenjörsprogram, samt programmen inom innovativ programmering, kognitionsvetenskap och statistik.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/ida
Vi söker nu en samordnare för arbete med internationalisering och ledningsstöd till Institutionen för datavetenskap (IDA).
Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att tillhöra Avdelning verksamhetsstöd som består av ca 20 medarbetare. Avdelningens verksamhet är indelad i tre arbetsområden - grundutbildningsadministration, forskningsadministration och gemensamma kansliet. Gemensamma kansliet består av HR, ekonomi, lokalsamordning, registratur och forskarutbildningsadministration.
Som samordnare kommer du ha en omväxlande roll där du både får ansvara för mottagandet av internationella medarbetare och gäster samt arbeta med administrativt stöd till institutionsledningen. Fördelningen mellan dessa roller kan komma att förändras över tid.
Denna anställning innebär stora kontaktytor, både inom och utanför universitetet. Engelska språket, i både tal och skrift, kommer användas dagligen. Rollerna är delvis nya vilket innebär att det finns stora möjligheter till att själv vara med och utveckla både processerna och rollerna.
På IDA arbetar du i en internationell miljö, där en stor del av våra medarbetare och besökare kommer från andra länder. Du kommer att arbeta med mottagande och stöd till internationellt rekryterade medarbetare samt utländska gästforskare och besökare, för att säkerställa och underlätta övergången till det svenska arbetslivet. Arbetet innefattar att bistå med hjälp och stöd vid myndighetskontakter, till exempel gällande svenskt personnummer, uppehållstillstånd, folkbokföring, skattefrågor och socialförsäkring. Du ger även information och stöd kring bankärenden, sjukvård, försäkringar och i förekommande fall även skola och barnomsorg. Vidare innebär rollen att informera och svara på frågor om svensk arbetsplatskultur samt administration vid internationella rekryteringar. Du kommer att ha ett tätt samarbete med institutionens HR-partner och HR-administratör.
Det administrativa stödet till IDA:s ledning innehåller administration inom ett brett fält på varierande nivå av komplexitet. Arbetet innefattar allmän administration, framtagande och utskick av skriftlig information till institutionens medarbetare samt förberedelser inför möten (presentationsmaterial, lokalbokning, minnesanteckningar osv). Vidare innebär arbetet planering och genomförande av personalaktiviteter, externa besök, konferenser och workshopar.
Som samordnare på IDA kan du komma att placeras i olika grupperingar och arbetsuppgifterna kan variera mellan olika perioder. Även andra arbetsuppgifter inom institutionen kan förekomma.
Dina kvalifikationer
Vi söker någon som har:
• gymnasieexamen
• dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat och självständigt administrativt arbete i en större organisation
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• god datorvana och systemförståelse med goda kunskaper i Officepaketets standardprogram Word, Excel och Powerpoint.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av mottagande av utländska personer till Sverige
• erfarenhet av att i din yrkesroll ha kontakt med svenska myndigheter
• kännedom om tillämpliga lagar och regler vid internationella nyanställningar, gällande till exempel uppehålls- och arbetstillstånd samt skattefrågor.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är lyhörd och flexibel samt självständigt kan planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du har förmågan att skapa kontakter och goda relationer i ditt arbete samt har ett professionellt förhållningssätt och en utpräglad social kompetens. Du är lösningsfokuserad, har lätt för att ta till dig ny information och trivs i ett arbete med omväxlande uppgifter, där du har förmågan att kunna arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt.
Anställningens omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 14 augusti 2022. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.