Samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet

Samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet

Arbetsbeskrivning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll söker nu en samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet inom de fyra nordliga länen (Region nord) med placering i Umeå. 

Ditt nya jobb
Som regional samordnare på Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll är du en viktig del i arbetet att utveckla det uppdrag som Arbetsmiljöverket har fått från regeringen, att tillsammans med åtta andra myndigheter samverka för att motverka arbetslivskriminalitet.

Din roll är att hålla ihop, samordna och utveckla arbetet på det regionala centret mot arbetslivskriminalitet med syfte att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. I arbetet ingår bland annat att själv och tillsammans med övriga involverade myndigheter bearbeta och bedöma tips och annan information, göra urval av kontrollobjekt samt planera och följa upp genomförda insatser. Det ingår också att samverka och utbyta kunskaper och erfarenheter med samordnare vid de övriga centren samt de som utför kontrollinsatserna för att tillsammans bidra till en ständig utveckling av verksamheten.

I rollen ansvarar du även för kontakter med arbetsmarknadens parter och andra intressenter, samt för informationsinsatser i syfte att motverka arbetslivskriminalitet.

Din bakgrund
Rollen kräver att du har:


• För rollen relevant högskole-/universitetsutbildning om 120 gamla respektive 180 nya högskolepoäng eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av samordning i kombination med identifierad ledarförmåga
• Minst fem års arbetslivserfarenhet.
• Mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska språket och god muntlig förmåga i engelska språket.
• B-körkort eftersom resor i tjänsten förekommer.

Det är meriterande om du även har:


• Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller motsvarande.
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling och projektledning.
• Erfarenhet från arbete i statlig myndighet.

Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har mycket lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du är en lösningsorienterad person med god strategisk förmåga som kan anpassa dig till nya omständigheter och hantera att bli ifrågasatt. Vidare arbetar du strukturerat för att nå uppsatta mål, och har en väl utvecklad beslutsförmåga.

Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras i takt med samhällets utveckling. Vi är stolta över att få använda vår kunskap i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer såväl hjärta som hjärna. Hos oss blir du en viktig del i något större.

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Umeå. Du kommer också att tillbringa mycket tid på det regionala a-krimcentret i Umeå vilket fungerar som ett nav för det myndighetsgemensamma arbetet.

Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. 

Om oss och våra förmåner och villkor 

Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker från vecka 41.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.

Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? 

Välkommen med din ansökan senast den 23 september 2024!

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsmiljöverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2024
  • Ansök senast: 23 september 2024

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024