OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Diarienummer 2023/019122
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Nu förstärker vi arbetet mot arbetslivskriminalitet och söker därför samordnare till avdelningen för myndighetsgemensam kontroll.
Ditt nya arbete
Regeringen har gett Arbetsmiljöverket uppdraget att tillsammans med Arbetsförmedlingen, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten utveckla och förstärka det myndighetsgemensamma arbetet mot arbetslivskriminalitet. I uppdraget ingår bland annat att etablera sju regionala center som ska vara nav för arbetet. Dessa ska vara samlokaliserade med de regionala underrättelsecenter som finns inom ramen för myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet i Umeå, Örebro, Uppsala, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö.
Arbetet innebär att du såväl via fysisk närvaro på centret i Norrköping, kontoret i Linköping, samt på distans (om du vill) samordnar arbetet med myndighetsgemensamma kontroller. I arbetet ingår bland annat att själv och tillsammans med övriga involverade myndigheter bearbeta och bedöma tips och annan information, göra urval av kontrollobjekt samt planera och följa upp genomförda insatser. Det ingår också att samverka och utbyta kunskaper och erfarenheter med övriga samordnare och de som utför kontrollinsatserna för att tillsammans bidra till en ständig utveckling av verksamheten. Du kommer också att delta i samråd med arbetsmarknadens parter och andra intressenter, samt i informationsinsatser för att motverka arbetslivskriminalitet.
Eftersom verksamheten är under uppbyggnad och ständig utveckling kan dina arbetsuppgifter över tid komma att förändras och/eller utökas.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av samordning i kombination med identifierad ledarförmåga
• minst fem års arbetslivserfarenhet, varav minst två års erfarenhet av arbete inom en statlig myndighet
• mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska språket och god muntlig förmåga i engelska språket
• B-körkort eftersom resor i tjänsten förekommer.
Personalsäkerhet
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att det för anställning finns krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning med bland annat registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelserna i säkerhets-skyddslagen (2018:585).
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller motsvarande
• erfarenhet av verksamhetsutveckling och projektledning
• arbetat med myndighetsutövning
• erfarenheter av kontakter med media.
För att lyckas i uppdraget behöver du ha lätt för att samarbeta, men också vara självgående och kunna hantera att bli ifrågasatt. Du har en väl utvecklad strategisk förmåga i kombination med förmågan att kunna fatta välgrundade beslut. Vi ser också att du har en mycket god administrativ förmåga.
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad vid Wallenbergs gata 4 i Linköping. Beroende på placeringsort kan det innebära att en stor del av ledarskapet sker på distans. Vi har individuell lönesättning och vi tillämpar provanställning om sex månader.
Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningarna besvaras av rekryterande chef Anna Nordenmark. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Sara Svensson, för ST Marita Jonsson och för Seko Mikael Andersson.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryterings-företag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 26 april 2023
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll ansvarar för myndighetens arbete med att såväl själv som tillsammans med andra myndigheter, nationellt och internationellt, motverka arbetslivs¬kriminalitet. Vi arbetar också med frågor om utstationering. Avdelningen är placerad i Mölndal.