OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning och utbildning i svenska för invandrare (sfi).
Arbetsplatsbeskrivning
Samordnaren ingår i stadsbidragsgruppen som ingår i arbetsmarknadsförvaltningens ekonomistab.
I stadsbidragsgruppen ingår ytterligare en samordnare samt en administratör. Ekonomistaben består av 16 personer. Du rapporterar direkt till förvaltningens ekonomichef.
Arbetsbeskrivning
Samordnare av återsökning av statsbidrag arbetar med att följa upp, informera, återsöka och bevaka att statsbidrag utbetalas i enlighet med lagar och förordningar och i rätt tid. Arbetet förutsätter att samordnaren är väl insatt i och kan tillgodogöra sig lagtexter. Regelsystemet i den gällande ersättningsförordningen är komplicerat och under förändring. Ny ersättningsmodell gäller från och med 1 juli 2017, vilket gör att tjänsten kommer vara en del i ett utvecklingsarbete. Arbetet är mycket självständigt och innebär egen kontakt med Migrationsverket, staden centralt och stadens stadsdelsförvaltningar. En viktig del i arbetet är att sprida information inom Stockholms stad och att skapa förståelse för vikten av arbetssätt som underlättar återsökning av statsbidrag. I uppdraget ingår att genomföra löpande kontroller, kvalitetssäkra underlag samt fördela medel i återsökningsprocessen. I arbetet ingår att hantera stora mänger data från verksamhetssystem och i excel.
Kvalifikationer
Akademisk examen med samhällsvetenskaplig, juridisk inriktning eller annan akademisk examen relevant för uppdraget.
Goda it-kunskaper, främst Excel och Word
Arbetslivserfarenhet i minst 3 år inom offentlig förvaltning med ekonomihantering samt erfarenhet av självständigt arbete med administration och att driva och handlägga ärenden är ett krav.
Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar är meriterande. Meriterande är också erfarenhet från kommuners återsökningsprocess avseende statsbidrag för flyktingmottagande, erfarenheter från Migrationsverkets ersättningssystem, erfarenhet av att arbeta i stadens verksamhetssystem Paraplyet och Flai-F samt kännedom om Stockholms stads organisation.
Övrigt
Tjänsten utgör ett vikariat under föräldraledighet som längst till 2018-08-31.
Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340