OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nationellt forensiskt centrum (NFC), är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Verksamheten har sitt huvudsäte i Linköping och finns även i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Sundsvall, Växjö, Kristianstad, Uppsala, Örebro & Halmstad & Borås. Antalet anställda är sammanlagt cirka 520 personer. NFC:s uppgift är att som opartiskt expertorgan utföra undersökningar i brottmål åt rättsväsendets myndigheter. NFC har även ansvaret för en enhetlig och kvalitetssäkrad forensisk process inom hela Polismyndigheten som omfattar laborativ verksamhet, kriminalteknik och it-forensik. Dessutom ansvarar NFC för forskning och utveckling, expertstöd samt utbildning inom det forensiska området. Idag består NFC av sju sektioner med verksamhet inom områden som informationsteknik, biologi, droganalys, kemi och teknik, samt ett kansli
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär omfattande kontakter och samverkan med chefer och medarbetare som arbetar inom den IT-forensiska verksamheten vid NFC samt polisregionernas och Nationella operativa avdelningens (NOA) forensiska verksamhet. Deras uppgift är att genomföra IT-forensiska undersökningar. Den aktuella tillsättningen är en del av NFC:s kvalitetsledning och här ska du samordna och stötta i arbetet med att kvalitetssäkra den IT-forensiska verksamheten. Resor med övernattning kan förekomma i tjänsten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• ansvara för att utveckling, förvaltning och uppföljning av att kvalitetsarbetet sker i samverkan med den totala övergripande planerings- och uppföljningsprocessen tillsammans med övriga medarbetare i kvalitetsledningen
• planera och delta vid interna revisioner (med inriktning mot kvalitet) inom IT-forensiken i samarbete med övriga verksamhetsområden inom den forensiska verksamheten
vara bollplank för kvalitetssamordnare, chefer och medarbetare i den dagliga verksamheten
• att arbeta för att sektioner som arbetar med IT-forensisk verksamhet deltar i kvalitetstester eller motsvarande
• bereda kvalitetsfrågor till nationella forensiska kvalitetsgruppen samt föreslå förbättringar som föranleds av revisioner och andra iakttagelser
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• akademisk examen eller motsvarande som arbetsgivaren finner relevant
• minst 1 års erfarenhet av kvalitetsledningssystem och kvalitetssäkringsarbete
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• erfarenhet av projektledning och kvalitetsarbete vid kontrollorgan/laboratorium inom ISO 17020/17025 eller motsvarande med certifiering inom ISO 9001
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete inom informationsteknik
Då rollen innebär många kontaktytor inom och utanför organisationen så ser vi det som en självklarhet att du kan kommunicera och samverkar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Arbetsuppgifterna ställer även krav på att du kan planera, strukturera, koordinera och prioritera ditt arbete, samt är stresstålig. För att trivas och bli framgångsrik i rollen är du trygg i dig själv och litar på din egen förmåga. Vidare förväntar vi oss att du är ansvarsfull, noggrann och har hög grad av integritet
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
• Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas.
• Funktion: Samordnare, Funktion, NFC, Avdelningskansliet
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult ninwa.youssef@polisen.se.
Placeringsort: Linköping
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Gruppchef Maria Lindstam
010-562 80 00 (vxl)
Sektionschef Anna Stenfeldt Hennings
010-562 80 00 (vxl)
Gruppchef Stockholm Per Hedén
0708-95 14 54
Sektionschef Stockholm Anna Orhall
010- 562 86 29
Gruppchef Göteborg Helena Fabiansson
010-565 32 47
Sektionschef Göteborg Torbjörn Åhgren
010-565 32 20
Gruppchef Malmö Jörgen Hylén
010-561 45 74
Sektionschef Malmö Thomas Söderberg
010-561 37 15
Polisförbundet Per Thollin
010-563 85 86
OFR-S Heléne Tapper
010-562 81 78