OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik om hälso- och sjukvård och socialtjänst. Myndigheten ansvarar för att föra hälsodata- och socialtjänstregister samt för att följa och analysera hälso- och sjukvård och socialtjänst.
Vi är cirka 800 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor. Se vidare om myndighetens uppdrag på Socialstyrelsen.se
Rättsavdelningen är uppdelad på tre enheter med ansvar för hälso- och sjukvårdsjuridik, socialjuridik respektive förvaltningsjuridik. De tre enheterna tar fram Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Enheterna gör även rättsutredningar och ger juridiskt stöd till övriga myndigheten inom sina respektive ansvarsområden. På avdelningen finns också registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP), myndighetens upplysningstjänst och Rättsliga rådets kansli.
Vi söker nu en samordnare för kvalitet och verksamhetsutveckling vars huvuduppgift är att samordna avdelningens kvalitetsutvecklingsarbete. Du kommer att arbeta tillsammans med avdelningens enheter och vara drivande i att kartlägga, utveckla och följa upp enheternas processer. Samordnaren utgör även ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda olika typer av underlag. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontaktpunkt mellan avdelningarna. Samordnaren är organisatoriskt placerad i avdelningschefens stabsfunktion. Inom denna funktion finns även myndighetens chefsjurist samt biträdande chefsjurist, administratör, ledningssamordnare och dataskyddsombud.
Vi söker dig som vill
• arbeta med stöd och samordning i avdelningsledningens arbete
• ha en övergripande och samordnande funktion för att utveckla och följa upp kvalitetsarbetet på avdelningen,
• driva arbetet med att utveckla och förvalta ledningssystemet på avdelningen,
• vara ett stöd i processutveckling och i framtagande av rutiner och styrdokument,
• driva och samordna avdelningens arbete vid interna och externa verksamhetsrevisioner,
• delta i avdelningens arbete med årsredovisningen,
• driva eller delta i verksamhetsutvecklingsprojekt och liknande uppdrag på avdelningen,
• delta som avdelningens representant i myndighetsövergripande nätverk och projekt.
Vi söker dig som har
• akademisk examen med inriktning mot organisations- och verksamhetsutveckling, förvaltningskunskap eller ekonomi, eller annan akademisk utbildning vi finner relevant
• erfarenhet av arbete med ledningssystem (kvalitet, miljö, arbetsmiljö, informationssäkerhet)
• erfarenhet av verksamhets- och processutveckling
• goda kunskaper i MS Office.
Vi söker dig som är noggrann, driven och kan se helheten. Det är viktigt att du kan arbeta målinriktat, är pedagogisk och kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Andra viktiga egenskaper är god förståelse för kvalitetsarbete och en förmåga att skapa engagemang. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• erfarenhet av arbete med samordning och uppföljning från den offentliga sektorn eller i en kunskapsorganisation
• har erfarenhet av att samordna eller leda förbättringsarbete och verksamhetsutveckling
• erfarenhet av att arbeta med ledningssystem enligt ISO-standarder.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Tjänsten är på rättsavdelningen i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.
Välkommen med din ansökan senast den 8 augusti 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-24263/2021.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.
Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta avdelningschef Erik Höglund via mail; erik.hoglund@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055