Samordnare för kvalitets- och ackrediteringsarbetet vid Ekonomihögskolan

Samordnare för kvalitets- och ackrediteringsarbetet vid Ekonomihögskolan

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Ekonomihögskolan är en av åtta fakulteter inom Lunds universitet. Över 4 000 studenter och cirka 450 forskare, lärare och övrig personal studerar och arbetar här med utbildning och forskning inom ekonomisk historia, företagsekonomi, handelsrätt, informatik, nationalekonomi, statistik och forskningspolitik.



Ekonomihögskolan (EHL) är sedan våren 2021 trippelackrediterad (Triple Crown).

EHL är därmed ett av just över 100 topprankade universitet och handelshögskolor i världen som är ackrediterade av tre av de största och mest inflytelserika organisationerna för ackreditering av handelshögskolor i världen – EQUIS, AMBA och AACSB.

Vid fakultetskansliet (Kansli EHL) arbetar 36 personer. Mer information om vår verksamhet hittar du på https://ehl.lu.se/om-ekonomihogskolan/organisation/kansli.

Kansli EHL söker nu en samordnare för kvalitets- och ackrediteringsarbetet vid fakulteten. Anställningen är på heltid, tills vidare.

Arbetsuppgifter

Som samordnare av kvalitets- och ackrediteringsarbetet vid Ekonomihögskolan ingår det i arbetsuppgifterna att samordna allt arbete som sker vid fakulteten avseende att säkerställa kvalitet i såväl undervisning som forskning. Det innebär i praktiken att ansvara för att rätt information finns tillgänglig och att den används på rätt sätt. I tjänsten ingår även att följa upp och utvärdera resultaten av kvalitetsarbetet. Utöver arbetet med kvalitet ingår ansvar för att samordna det arbete med ackrediteringar som sker vid fakulteten. För att säkerställa att skolan lever upp till de krav som ackrediteringsinstituten ställer krävs ett kontinuerligt arbete att säkerställa dokumentation och insamling av den information som instituten kräver att skolan rapporterar in.

I tjänsten ingår bland annat följande arbetsuppgifter:

- Arbeta med kvalitetssäkring, framtagande och implementering av stödjande och styrande dokument och rutiner.
- Följa upp externa och interna revisioner samt vara kontaktperson för externa utvärderingar och granskningar som görs av bland annat Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
- Stödja Ekonomihögskolans ledning med utredningar, beredning och rapporter.
- Samordna, planera och genomföra Ekonomihögskolans arbete med kvalitetsuppföljningar.
- Följa upp externa och interna revisioner.
- Samordna, planera och aktivt delta i genomförandet av Ekonomihögskolans arbete med ackrediteringar (för närvarande AACSB, EQUIS och AMBA).
- Sammanställa material och ansvara för att skriva rapporter och underlag till utvärderingar och ackrediteringar.
- Hålla sig uppdaterad kring regelverk nationellt och internationellt samt följa upp hur andra universitet i framför allt Europa arbetar med kvalitet och ackrediteringar.

Som samordnare av kvalitets- och ackrediteringsarbetet kommer du att arbeta nära fakultetens ledning. Du rapporterar till kanslichefen.

Kvalifikationer

Krav:

- Akademisk examen (exempelvis master/magister) inom ett för tjänsten relevant ämne.
- God analytisk förmåga och förmåga att självständigt arbeta med utvärderingar och analyser.
- God förmåga att arbeta självständigt.
- Goda kunskaper och erfarenheter av att arbeta inom universitets- och högskoleväsendet i Sverige.
- Mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska samt mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på såväl svenska som engelska.
- God förmåga att självständigt planera och genomföra arbetsuppgifter.
- God förmåga att ta egna initiativ och en god samarbetsförmåga.

Meriterande:

- Disputerad inom ett för tjänsten relevant ämne.
- Erfarenhet från arbete vid universitet i andra länder än Sverige.
- Erfarenhet av att ha arbetat med ackrediterings- och/eller kvalitetssäkring, uppföljning och utvärdering inom universitets- och högskoleväsendet.
- Erfarenhet av att driva och delta i projekt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom Kansli EHL.

Den sökande ska:

- Vara drivande och ha förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar.
- Ha förmåga att arbeta under tidspress.
- Ha förmåga att arbeta strukturerat.
- Vara noggrann och analytiskt lagd.
- Ha god förmåga att skriva.
- Ha förmåga att samarbeta och kommunicera med olika yrkeskategorier.

Villkor

Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökningsförfarande

Anställningen söks online. Klicka på "Sök jobbet" i annonsen.

För mer information, gå gärna in på våra hemsidor https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss samt https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/att-soka-en-anstallning.

Ansökan skrivs på svenska.

Till ansökan ska bifogas:

- Personligt brev.
- CV.
- Betyg, intyg, examensbevis.
- I förekommande fall dokumenterade relevanta språkkunskaper.
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa.
- Referenser.

 

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Alf Rosenbäck, Kanslichef EHL
+46 46 222 09 54, alf.rosenback@ehl.lu.se
Alf Rosenbäck, Kanslichef
+46 (0)46 222 09 54, alf.rosenback@ehl.lu.se
Agneta Hedberg, Verksamhetsansvarig
+46 (0)46 222 32 59, agneta.hedberg@ehl.lu.se
Claes Olsson, Bibliotekschef Ekonomihögskolan
046-222 94 46, claes olsson@ehl.lu.se
Alf Rosenbäck, Kanslichef
046-222 09 54
Marianne Mårtensson, personalansvarig
046-222 31 25

Sammanfattning

Besöksadress

Box 7080
None

Postadress

Box 7080
Lund, 22007

Liknande jobb


20 december 2024

Kvalitetsutvecklare

19 december 2024

Samordnare till Samordningskansli

Samordnare till Samordningskansli

19 december 2024