OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill arbeta som samordnare för läkemedelsfrågor i en organisation med ett viktigt nationellt uppdrag som befinner sig i utveckling. Läkemedelsfrågor är ett av Socialstyrelsens prioriterade sakområden. Myndighetens arbete syftar till att stödja en patientsäker, tillgänglig och jämlik läkemedelsbehandling.
Svensk hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst befinner sig i en föränderlig och händelserik tid. Socialstyrelsen har en central roll att genom analyser och prognoser stödja utvecklingen mot en god vård och omsorg. Avdelningen för analys följer upp, analyserar och utvärderar utvecklingen inom verksamhet som rör hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. Vill du hjälpa oss att göra det komplexa begripligt?
Den särskilde samordnaren har i uppdrag att:
- ansvara för löpande omvärldsbevakning inom området
- skapa överblick inom området av pågående aktiviteter
- delta i verksamhetsplaneringen samt vid behov bistå vid uppföljning av området
- ansvara för att interna nätverk bildas för att underlätta kommunikation och samverkan (samordningsgrupp)
- vid behov ansvara för att leverera underlag och information till generaldirektör, ledningsgrupp och regeringskansliet
- delta i arbetet med prognoser av kostnadsutvecklingen för läkemedelsförsäljningen i Sverige och stödja olika projektgrupper med det farmaceutiska perspektivet.
Du kommer även företräda Socialstyrelsen i externa sammanhang nationellt och internationellt samt samverka med andra myndigheter inom området.
I uppdraget ingår också att besvara frågor från allmänhet och media.
Vi söker dig som har
• apotekarutbildning med yrkeslegitimation
• minst 5 års aktuell arbetslivserfarenhet av farmaceutiskt arbete
• mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• god IT- och systemvana
• vana att hantera frågor från media.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad och har ett helhetstänk. Du ska vara utvecklings- och samarbetsinriktad, analytisk och ha god initiativförmåga och eget driv. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av klinisk farmaci
• erfarenhet av registeranalyser
• erfarenhet av att medverka i och hantera referensgrupper och expertmöten
• god kännedom om hälso- och sjukvårdens system och organisation.
Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat på 18 månader. Tillträdesdatum är snarast med placering på Analysavdelningen, Enheten för Specialiststöd 1. Din tjänstetitel blir utredare.
Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2022. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du matchar de krav som tjänsten ställer. Du behöver inte bifoga något personligt brev.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Anastasia Nyman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist XXXXX. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST/OFR.
Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055