OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, personalavdelningen
Personalavdelningen arbetar med frågor inom HR, lön, säkerhet och krisberedskap och består i dagsläget av 13 personer som leds av en HR-chef. På avdelningen arbetar specialister, handläggare och administrativ personal. Som samordnare för säkerhet och krisberedskap rapporterar du till HR-chef.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ha samordningsansvar för kyrkokansliets frågor kring säkerhet och krisberedskap. Du ansvarar för att säkerställa att nationella nivån arbetar samlat och professionellt med säkerhet, krissamordning, krisstöd, kriskommunikation - förebyggande, under och efter en insats. Du arbetar även med att utveckla och implementera de policys, riktlinjer och rutiner som finns inom området.
I rollen ingår även att stödja verksamheten i både förvaltnings- och utvecklingsprojekt bland annat genom utbildnings-, övnings- och informationsinsatser, riskbedömning, säkerhetshantering, utredningar och granskningar. Vidare är du Svenska kyrkans representant i såväl interna som externa nätverk, såsom MSB och andra myndigheter. Rollen innebär en stor variation av arbetsuppgifter samt ett stort inflytande då du arbetar brett mot ansvariga på respektive avdelningar samt stift och församlingar.
Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk examen, gärna inom områden som personalvetenskap, beteendevetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande erfarenhet. Du har minst tre års erfarenhet av arbete inom krisberedskap och/eller säkerhetsfrågor. Du har vana av att förhålla dig till regelverk och har ett intresse av krisberedskapsfrågor.
Du har grundläggande kunskap om det svenska samhället. Du har erfarenhet av att representera din organisation i interna och externa nätverk. Du har god kunskap om Svenska kyrkans organisation och delar dess värderingar.
För att lyckas i tjänsten krävs det att du trivs med att jobba under eget ansvar och är van vid dialog och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är strukturerad, analytisk, lyhörd och prestigelös. Du är en skicklig relationsbyggare som inger förtroende. Vidare är du är ansvarsfull och kommunikativ. Mycket god kunskap i engelska i såväl tal som skrift krävs för tjänsten.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av HR-chef Susanne Jidesten, mobil 072-730 7241.
Fackliga företrädare är Ulrika Nordenman (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 5 februari 2017. Märk ansökningen med ref.nr 17/08 PERS.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv