Samordnare för tillgänglighetsfrågor

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 500 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Arbetsförmedlingens mål är att vara navet på arbetsmarknaden. Vi är inte där än, men det är det vi strävar mot. Är du rätt person att hjälpa oss att nå dit?

Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se/

 

Vi söker nu en samordnare inom området tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. På uppdrag av myndighetens Förvaltningsavdelning har samordnaransvaret fallit på enheten personalstrategi och därför tillsätts nu en samordnare för detta uppdrag. Din placering blir Personalavdelningen. Personalavdelningen arbetar bland annat med jämställdhets- och mångfaldsfrågorna i myndigheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


Som samordnare ansvarar du för att ta fram centrala riktlinjer och checklistor inom tillgänglighetsområdet på myndigheten. Ansvaret innebär att samordna avdelningarnas tillgänglighetsarbete samt att ansvara för myndighetens handlingsplan inom området. Du är kontaktperson mot Myndigheten för delaktighet samt samarbetar med andra myndigheter. Du är sammankallande av myndighetens tillgänglighetsgrupp. Tillgänglighetsgruppen består av nyckelpersoner från berörda avdelningar. Varje gruppmedlem ansvarar för att identifiera utvecklingsområden främst inom sin avdelning men även på myndigheten och fungerar som stöd till dig i ditt arbete. Även andra utredningsuppdrag inom jämställdhets- och mångfaldsområdet kan förekomma liksom att besvara remisser inom området.

Kompetenskraven innefattar att du har erfarenhet av:

- Samordnarrollen och att koordinera tvärsektoriella frågor
- Uppföljnings- och utredningsarbete
- Samarbete med andra myndigheter
- Att besvara remisser och upprätta handlingsplaner inom ansvarsområdet

Samt krav av att du har:

förståelse för att sätta in tillgänglighetsuppdraget i ett större sammanhang kring myndighetens arbete angående likabehandling och diskrimineringslagen. Kännedom om E-tillgänglighet och kunskap om funktionshinderpolitiken. Samt kunskap om diskrimineringslagen och relevant högskoleutbildning.

Meriterande

Vi ser gärna att du tidigare har arbetat i en myndighet samt att du har gedigen kunskap om CRPD – mänskliga rättigheter. För att du ytterligare ska bli framgångsrik i din roll ser vi gärna att du har grundläggande kunskap om: Lagen om offentlig upphandling, Europeisk standard för krav på tillgänglighet i offentlig upphandling av IT, Plan- och bygglagen, Arbetsmiljölagen, Språklagen samt Svenska webbriktlinjer (www.webbriktlinjer.se).

Personliga egenskaper

Som person är du drivande och tar egna initiativ. Du är lyhörd, samarbetsinriktad, välstrukturerad och arbetar på ett systematiskt och metodiskt tillvägagångssätt. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer samt förvalta och bibehålla dessa. Du har en hög integritet och ser helheten i sammanhanget.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Vår värdegrund innebär att vi är Professionella, Inspirerande och Förtroendeingivande.

Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan innehar en tillsvidareanställning inom myndigheten. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Placering är på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och att ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk. 

Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2017/0008 4192 vilken ska vara inkommen senast 2017-03-27. Vi tar emot ansökan elektroniskt via vår externa webbplats. Bifoga ditt CV samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du ansöker kan det ingå att besvara ett antal urvalsfrågor elektroniskt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 2 mars 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024