Samordnare Gata/Park

Arbetsbeskrivning

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?".
I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?" Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.
Vad jobbar du för?

Hos Gata/Park inom Tekniska Förvaltningen jobbar du för att förbättra invånarnas vardag genom drift och underhåll av parker & naturområden, lekplatser, skog, trafikanläggningar, vägar och gator, samt projekt kopplat till detta. Vi som gör detta är verksamhetschef, projektledare, trafikingenjör och enhetschef drift med ett femtontal park- och anläggningsarbetare. Som samordnare kommer du att ha verksamhetschefen som närmsta chef, och vi sitter alla samlade på Verkstadsgatan 1 i Bjuv.

Här möter du en grupp kollegor med en välkomnande, hjälpsam och vänskaplig stämning med mycket skratt! Vi bryr oss om varandra och hittar även på (frivilliga) sociala aktiviteter utanför arbetstid då och då. Vi har en stark känsla för vårt uppdrag och tar det på stort allvar, eftersom det är viktigt för kommunens invånare.

Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald, och ser därför gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter till tjänsten. Vill du vara med och forma ett helt samhälle tillsammans med oss? Välkommen med din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som samordnare är du administrativ tjänsteperson, men praktiska uppgifter kommer att vara dagliga inslag. En del av uppdraget innebär att behandla inkomna felanmälningar: åka ut på plats och bedöma vem som ansvarar för ärendet, utreda vilka resurser som krävs och svara den som felanmält. Detta görs i samarbete med enhetschef drift, som du kommer att arbeta tätt ihop med.

Vidare kommer uppgifterna att variera med tiden som verksamheten utvecklas, men för närvarande kommer du till exempel att hantera följande uppgifter:

• Assistera verksamhetschef och enhetschef drift i administrativa uppgifter.
• Kommunicera med invånare i olika ärenden.
• Göra mindre utredningar - t ex vem av kommun/VA-bolag/invånare som är ansvarig för en gammal brunn eller en vägsamfällighet.
• Använda IT-system för t ex skötselkartor, felanmälan, kostnadsuppföljning osv.
• Upphandla material, tjänster och maskiner.
• Försäkringsärenden - ta in uppgifter, samtala med försäkringsbolag och fylla i formulär.
• Fakturor & krediteringar - sammanställa underlag till ekonomiavdelningen.
• Gå igenom och revidera rutiner, mallar och gemensamma dokument.
• Skriva ansökningar till bidrag från statliga myndigheter för gatu- och parkprojekt.
• Beredskapstjänstgöring vintertid.

Därutöver deltar du i den gemensamma planeringen och utvecklingen av verksamheten. Detta görs löpande vid veckomöten och i övrigt i samarbete med olika kollegor.


KVALIFIKATIONER
Dina tre viktigaste egenskaper är att du är engagerad - alltså tar ansvar och visar glädje i att uppfylla vårt uppdrag i kommunen, att du är strukturerad - planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt, samt att du är riktigt bra på service - tillmötesgående & positiv mot både invånare, yrkesarbetare och närmsta kollegor såväl som kollegor i övriga förvaltningar och externa parter.

Eftersom en del av driftarbetet bygger på felanmälningar och invånarsynpunkter så blir det mycket kommunikation med invånare. Där behöver du kunna ha en balansgång mellan att både vara tillmötesgående och bestämd. Vi söker inte en övermänniska som klarar alla situationer perfekt, men du behöver vara trygg i dig själv och bekväm med att ta sådana samtal. Förstå utmaningarna med det och ha förmåga att både få människor att känna sig sedda, och dra tydliga gränser.

I övrigt gäller det att du har en förmåga att leda dig själv, alltså att du ser vad som behöver göras och tar initiativ till att göra det. Samordnaren blir på flera sätt spindeln i nätet, och du behöver kunna anpassa dig snabbt efter förändrade förutsättningar och nya uppkomna frågor. Vissa ärenden kräver mycket utredning, i andra fall är den snabbaste lösningen den rätta.

För alla oss i verksamheten är det också viktigt att vi som lagkamrater kommunicerar öppet och ärligt med varandra, och anstränger oss för att samarbeta i stället för att hålla på våra respektive positioner. Det innebär att se till helheten av uppdraget och ibland släppa en egen uppgift för att hjälpa en kollega.

Dator, läsplatta och smart telefon är verktyg vi använder, därför behöver du ha IT-vana och ha lätt för att lära dig nya system som kan effektivisera arbetet.

Har du en bakgrund inom teknik, trafik, drift, anläggning, trädgård eller kommunal förvaltning så är det bra, men inget krav. Allt går att lära sig. Vi har alla olika bakgrunder, erfarenheter och styrkor, och kraften uppstår när vi samarbetar. Det är också helt okej att göra fel - det viktiga är att du anstränger dig för att göra ditt bästa och lär dig av dina misstag, så att du utvecklas i din yrkesroll och att vi som förvaltning ständigt förbättrar oss.

Krav
• Gymnasieexamen (eller motsvarande)
• Utmärkt svenska i tal och skrift
• B-körkort
• Goda kunskaper i Office-paketet

Meriterande
• Yrkeserfarenhet som samordnare, koordinator, administratör eller liknande
• Erfarenhet eller utbildning inom anläggningsarbete eller park & trädgård
• Eftergymnasial utbildning (högskola, YH etc.)


ÖVRIGT
Beredskapstjänstgöring förekommer i tjänsten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bjuvs kommun, Gata/park
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 december 2021
  • Ansök senast: 25 januari 2022

Liknande jobb


18 november 2024

22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 oktober 2024