OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du kunnig inom området internationell beskattning och/eller Skatteverkets arbete mot skatteundandragande och vill vara samordnare inom området internationellt informationsutbyte med andra länder? Vill du använda din förmåga till att skapa samhällsnytta? Som samordnare hos oss erbjuds du ett omväxlande och utmanande arbete.
Om jobbet
Som samordnare på Controllerenheten på Storföretagsavdelningen skapar du förutsättningar för enheten och avdelningen att planera, samordna och utveckla verksamhetens arbete. Du kommer att arbeta i en grupp vars uppdrag är att hjälpa avdelningen att ta sitt ansvar för det internationella området. Som samordnare behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och bidra till helheten i arbetet både inom din grupp och med andra grupper/funktioner inom avdelningen och gentemot andra avdelningar. Du kommer att ingå i ett tvärfunktionellt teamarbete med andra samordnare, controllers och dataanalytiker.
Området internationellt informationsutbyte är under stark utveckling. Det är därför mycket viktigt att du är intresserad av att driva förändringsarbete.
Arbetet som samordnare avseende internationellt informationsutbyte handlar om att skapa förutsättningar för Skatteverkets arbete mot skatteundandragande och för att vi ska klara av de åtaganden vi har gentemot andra länder utifrån Sveriges internationella överenskommelser.
Storföretagsavdelningen har ett brett ansvar som inkluderar beskattningsverksamhet, brottsbekämpning, punktskatt samt internationell samverkan.
I jobbet kommer du bidra till Skatteverkets förmåga att hantera digital information, i ett läge där vår tillgång till digitaliserad information stadigt växer. Våra utbyten med andra länder är en helt central del i den utvecklingen, där stora och tilltagande mängder information utbyts automatiserat och digitalt. Du kommer att tillhöra controllerenheten som arbetar med styrning, analys, planering, uppföljning, kvalitet och utveckling.
På enheten jobbar ca 55 personer fördelat på tre sektioner.
Placeringsort är vid någon av de orter controllerenheten har medarbetare idag; Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall, Linköping eller Jönköping.
Vi erbjuder flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- driva utveckling och effektivisering av informationshanteringen
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- medverka i att utveckla lösningar för att stödja informationsutbytet, i krav, designprocesser och som stöd för prioriteringar utifrån Storföretagsavdelningens behov
- bidra till enhetens styrande och stödjande funktioner runt användning av informationsutbyte
- kunna analysera information, se samband och avgränsa
- vara självgående och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska
- kunna samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- vara relationsskapande
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 100 högskolepoäng
- minst 3 års erfarenhet från Skatteverkets arbete med internationella beskattningsfrågor alternativt minst 3 års erfarenhet från Skatteverkets arbete mot skatteundandragande.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med digital information exempelvis i urvals-, analys eller uppföljningsarbete. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av att använda det internationella informationsutbytet (automatiskt eller på begäran) för utredningar i beskattningsärenden som rör skatteundandragande samt att du har kunskap och erfarenhet av arbete med kryptovalutor.
Bra att veta
Anställningarna är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.