Samordnare Mänskliga rättigheter

Arbetsbeskrivning

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.



Du kommer att tillhöra Enheten för social hållbarhet som verkar för att de nationella målen för folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter ska få genomslag i länet.

Våra uppdrag hanterar bland annat förebyggande arbete mot alkohol-, narkotika-, doping och tobak, alkohol och tobakstillsyn, brottsförebyggande arbete, tidiga insatser under asyltiden, mottagande av nyanlända och ensamkommande barn, jämställdhet, våld i nära relationer, människohandel och prostitution, hedersrelaterat våld och förtryck, mänskliga rättigheter, funktionshinder, barnrätt, nationella minoriteter, demokrati, personligt ombud samt föräldraskapsstöd.

Dina arbetsuppgifter blir att främja, utveckla och följa upp myndighetens och länets arbete med mänskliga rättigheter med fokus på funktionshinder och barnrätt. I arbetet ingår bland annat att ge stöd till kommuner och andra aktörer genom nätverk, kunskapssammanställningar samt kompetenshöjande insatser. Du förväntas arbeta självständigt och i samverkan med andra aktörer på nationell, regional och lokal nivå. Arbetet innehåller även handläggning av statsbidrag för personligt ombud. Som en del av arbetet ingår tvärsektoriellt arbete på enheten och myndigheten, med särskilt fokus på jämställdhetsintegrering och integrering av övriga rättighetsperspektiv.

Vi vill att du har relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning mot mänskliga rättigheter, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har kunskap om offentlig förvaltning och har erfarenhet av rättighetsbaserat arbete, gärna med fokus på funktionshinder, barnrätt och/eller personligt ombud. Du ska kunna omsätta teori till praktisk handling som leder till konkreta resultat, såväl internt som externt. Erfarenhet av processledning och strategiarbete är värdefullt i arbetet. Du är en van systemanvändare och kan Officepaketet.

 Som person är du du öppen, prestigelös, har lätt för att bygga nätverk samt en förmåga att involvera andra. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, drivande och att du har förmågan att hitta balansen mellan att leverera god kvalitet och att hålla tidsplaner. Genom ditt positiva förhållningssätt och din flexibilitet bidrar du både till en god arbetsmiljö och att arbetsgruppen når sina mål. Du har en förmåga att tänka strategiskt. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen är ett vikariat med start i februari 2023 till och med juli 2023. Tillträde enligt överenskommelse.

Övriga villkor
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Vill du veta mer kontakta chef Linda Pergelius Thorbjörnson, tfn 010-2235280  Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST Nina Stenmark, tel 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Ange ref nr 18304.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomidirektör Ingemar Strandmer
010-223 52 34
SACO Pontus Karlbom
010-223 52 82
ST Sofia Meyrold
010-223 52 96
Enhetschef Karin Sigvardsson
010-223 54 25
Funktionschef Elin Iseskog
010-223 54 31
HR-chef Ylva Jacobsson
010-2235245
Funktionschef Maria Taberman
010-223 53 76
Naturvårdshandläggare Nicklas Jansson
010-223 53 90
Enhetschef Madeleine Sjöberg Söderstedt
010-22 35 292
Receptionistansvarig Camilla Gyllström
010-223 52 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Östergötland
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 januari 2023
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

Östgötagatan 3 Linköping
None

Postadress

Östgötagatan 3
Linköping, 58186

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024