OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om du är en självsäker person med stark självinsikt och relationskompetens kan du vara den vi söker! Som samordnare inom kompetensförsörjning kommer du spela en viktig roll i att säkerställa att Örebro kommuns verksamheter är rustade för framtiden. Genom att identifiera och möta individuella kompetensbehov kommer du att vara en drivande kraft för att säkerställa att Örebroarna får den vård, omsorg och stöd de behöver, nu såväl som i framtiden!
Om tjänsten
I rollen som samordnare kommer du att ansvara för att analysera och identifiera behov av kompetensutveckling hos de individer som söker sig till våra verksamheter. Du kommer att utvärdera vilka kunskaper dessa individer har med sig från gymnasiet och vilka kompletterande kurser och utbildningar de behöver för att nå upp till kraven. Vidare kommer du även att bedöma behovet av svenska språkkurser samt andra kompetenshöjande åtgärder såsom vårdbiträdesutbildning och validering.
Ett viktigt ansvar i rollen är att skapa och upprätthålla nätverk med relevanta aktörer inom utbildningssektorn. Du kommer att ta kontakt med och vägleda personer som behöver utbildningsinsatser för att klara av arbete inom vård, omsorg och funktionsstöd. Det innebär bland annat att du kommer att anmäla personer till utbildningar samt kommunicera med utbildningsanordnare och lärare för att säkerställa en smidig process. För att underlätta det arbetet så förväntas du att arbeta till viss del utifrån Campus Risbergska.
Som samordnare för kompetensförsörjning kommer du även att arbeta proaktivt för att hjälpa individer att se möjligheterna med att arbeta inom dessa områden, samt vara en ambassadör för yrken inom vård- och omsorg samt funktionsstöd. Du kommer även att följa upp och utvärdera utbildningssatsningar både på strukturell nivå och på individnivå för att säkerställa att målen uppnås.
Den här rollen är helt ny och du kommer tillsammans med chef, projektledare och representanter från Campus Risbergska att utveckla den här rollen så att den kan skapa så mycket värde som möjligt för individerna du finns till för!
Exempel på arbetsuppgifter:
• skapa och underhålla nätverk som är nödvändiga för rollen
• ta kontakt med och vägleda personer som behöver utbildningsinsatser för att klara arbetet inom vård och omsorg och funktionsstöd
• anmäla personer till utbildningar och kommunicera med utbildningsanordnare och lärare
• arbeta proaktivt, var en ambassadör och få personer att se möjligheter i inom vård och omsorg och funktionsstöd
• följa upp utbildningssatsningar strukturellt och på individnivå
Om arbetsplatsen
I rollen som samordnare tillhör du Bemanningsenheten för vård- och omsorg. Arbetsgruppen består av administratörer och administrativa samordnare, totalt 10 personer. Verksamheten arbetar med att förse verksamheter inom vård- och omsorg samt funktionsstöd med vikarier. Enheten har i nuläget sina kontor på Citypassagen i närheten av resecentrum, men på sikt kommer enheten att arbeta utifrån kontor i Åbylunden. Både Citypassagen och Åbylunden erbjuder toppmoderna och aktivitetsbaserade kontor.
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Vi letar efter en samordnare med en utåtriktad och socialt aktiv natur, som trivs i yrkesmässiga sammanhang och har lätt för att kommunicera med människor från alla olika bakgrunder. Du bygger och upprätthåller relationer med lätthet genom att dra nytta av olika nätverk och kommunikationskanaler.
Då rollen är ny och du är med och bygger upp den behöver du vara en person som snabbt kan anpassa dig till förändrade omständigheter och som ser möjligheter och förbättringspotential i förändringar. Att rollen är ny ställer även krav på att du har en hög förmåga att självständigt strukturera ditt angreppssätt, att agera proaktivt och driva dina processer framåt. Genom att planera, prioritera och fatta beslut inom ramen för ditt mandat ser vi att du tar ett helhetsansvar och kan leverera resultat.
Socialt samspel är centralt i den här rollen, därför ser vi att du trivs med att samarbeta med andra, har en sund självinsikt och kan reflektera över ditt eget agerande och hur du uppfattas av andra. Då du kommer handleda och stödja individer utifrån olika förutsättningar behöver du ha en förmåga att erbjuda kreativa lösningar som tar hänsyn till individernas unika behov.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• akademisk examen om 180 hp som arbetsgivaren finner lämplig exempelvis studie- och yrkesvägledare, socionom eller lärare
• erfarenhet av arbete inom gymnasium eller vuxenutbildning alternativt inom vård och omsorg och/eller funktionsstöd
• B-körkort
• goda kunskaper i Office365
Meriterande:
• erfarenhet av att arbeta i relationsskapande och samverkande roller där du framgångsrikt har etablerat och upprätthållit professionella relationer
• erfarenhet av handledning och coachning där du har haft möjlighet att stödja och guida andra
• erfarenhet av svåra samtal inom arbetsrelaterade situationer
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 juni.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67