OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig näringslivsutveckling i Kalmar län? Vi söker dig som har bred kunskap inom näringslivsområdet och specifik erfarenhet av etablering och investering.
En viktig del i rollen kommer vara att driva ett EU-projekt som startar efter årsskiftet med syfte att utveckla arbetet med företagsetablering och investeringar. Som samordnare näringsliv är du en av förvaltningens sakkunniga på näringslivsområdet och det samordnande arbetet sker i nära samverkan med länets kommuner och näringslivsstödjande aktörer på både lokal, regional och nationell nivå.
Om dig
Du har en för tjänsten relevant högskoleutbildning inom ekonomi, marknadsföring, samhällsvetenskap eller annan utbildning kopplad till regional utveckling, alternativt utbildning eller kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Vi ser att du har flerårig erfarenhet av arbete med såväl näringslivsutveckling som arbete med etablering och investering. Har du tidigare erfarenhet av internationellt arbete kring utveckling av näringslivet och/eller erfarenhet inom finansieringssystem och företagsfrämjande insatser samt förståelse för innovationsstödsystem och exportfrågor är det meriterande.
I tjänsten som samordnare näringsliv har du en central och viktig roll vilket innebär att en förutsättning för att lyckas i uppdraget är att du är en god nätverksbyggare, är van vid att underhålla relationer och samverka med olika aktörer. Då du självständigt driver projekt och processer är det viktigt att du är en person som tar ansvar och motiveras av att hitta lösningar samtidigt som du är uthållig. Du är en trygg person med ett flexibelt förhållningssätt, du har god kommunikativ förmåga och är van vid att anpassa ditt budskap efter mottagaren för att nå resultat. Du kan formulera dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
I tjänsten förekommer resor inom Sverige och ibland även utomlands. B-körkort är ett krav.
Din framtida arbetsplats
Den här tjänsten ingår i basenheten Näringsliv och kultur som är en del av regional utvecklingsförvaltning. Utöver näringslivsfrågor arbetar medarbetarna på basenheten med bland annat besöksnäringsfrågor, kompetensförsörjning och kultur. Gruppen värdesätter ett öppet och engagerat förhållningssätt och är delaktiga i varandras frågor. Tillsammans arbetar vi efter strategin "Varje dag lite bättre".
Inom regional utveckling arbetar vi med hållbara tillväxt- och utvecklingsfrågor i Kalmar län. Det gör vi genom att ta initiativ till och samordna insatser. Vi samverkar med aktörer i och utanför länet inom olika områden som folkhälsa, näringsliv, miljö och klimat, infrastruktur, samhällsplanering, landsbygd, kompetensförsörjning, kultur och biblioteksutveckling. Vi skapar och deltar i nätverk och arbetar också med finansiering av utvecklingsinsatser som syftar till att gynna länets utveckling. Vi bidrar till folkbildning genom våra fyra folkhögskolor; Gamleby, Högalid, Vimmerby och Öland som är en del av regional utvecklingsförvaltning.
Region Kalmar län ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi är över 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Hos oss får du många förmåner och ett av Sveriges bästa kollektivavtal. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag.
Region Kalmar län erbjuder alla medarbetare en anställning på 100%. Om du arbetar deltid men önskar arbeta heltid kan utökning av tjänst erbjudas vid annan arbetsplats.
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.