Samordnare och nämndsekreterare till Stadskansliet

Samordnare och nämndsekreterare till Stadskansliet

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av att arbeta i en politisk styrd organisation och ha ett ansvarsfullt uppdrag för kommuninvånarna i Södertälje? Då kan du vara den vi söker som samordnare för handikapp- pch pensionärsrådet eller nämndsekreterare på stadskansliet i Södertälje kommun. I detta uppdrag får du möjlighet att få jobba i demokratins hjärta och upprätthålla den del av demokratin som ligger närmast folks vardag.

En dag på jobbet
Som samordnare är du sekreterare vid rådens möten och kommer att vara delaktig i att utreda och bereda ärenden som råden ska behandla. Råden anordnar ibland interna och externa konferenser och seminarier, som du kommer att planera och genomföra. Du samarbetar med handläggare på kommunens olika verksamhetskontor med utredningar och remisser med mera. Som nämndsekreterare har du huvudansvaret för administrationen av någon eller några av kommunens nämnder eller annat politiskt tillsatta organ. Det innebär att du förbereder sammanträden, bevakar ärenden, administrerar och hjälper till med att kvalitetssäkra beslutsunderlag. Du skriver kallelser och protokoll samt ser till att protokoll justeras och expedieras. Arbetet innebär frekventa kontakter med såväl förtroendevalda som kontorets tjänstemän och i uppdraget ingår även att stödja dessa i frågor kopplade till bland annat ärendeprocessen.

Vem är du?
Krav:
Vi söker dig som har samhällsvetenskaplig utbildning med inriktning mot t.ex. statsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt har annan utbildning som bedöms likvärdig.
Vidare har du något eller några års arbetslivserfarenhet, gärna med administrativt arbete.
Meriterande:
Att ha arbetat inom offentlig sektor, gärna i en politiskt styrd organisation och i liknande roll/uppdrag är meriterande.
Personliga egenskaper:
Som person har du ett positivt och flexibelt förhållningssätt och gillar att ha flera olika kontaktytor. För uppdraget är det viktigt med noggrannhet, analytisk förmåga och känsla för service.
Du ska både kunna arbeta självständigt och ha god samarbetsförmåga, många arbetsprocesser berör ett stort antal personer.
Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i både tal och skrift. Detta är betydelsefullt, såväl i kontakter med allmänheten som i de mer formella sammanhang du kommer att arbeta i.
För att lyckas i rollen som nämndsekreterare behöver du trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar. Du har därför god förmåga att organisera och strukturera arbetsuppgifter på ett effektivt sätt.

Vi erbjuder dig
Vi har årsarbetstid vilket innebär att du i viss mån kan styra över din egen arbetstid. Du erbjuds också ett generöst friskvårdsbidrag och vi har en förmånsportal att tillgå. Vi erbjuder också möjlighet till semesterväxling, dvs att ersätta den traditionella semesterersättningen med extra lediga dagar.

Välkommen till oss!
Arbetsplatsen finns i Södertälje Stadshus. Här har du nära till Södertälje centrum, pendeltåg, bussar och en fantastisk utsikt över staden och kanalen.
Arbetsgruppen består av 11 medarbetare med olika bakgrund och kompetensområden. Stadskansliet administrerar kommunstyrelsens, kommunfullmäktiges och nämndernas sammanträden genom utskick av kallelser och handlingar samt upprättande av protokoll. Vid stadskansliet registreras och diarieförs post till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommundelsnämnderna. Stadsarkivet, dvs kommunens centrala arkiv ingår också i stadskansliet. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både får stödja och få stöd av. Förutom intressanta och utvecklande arbetsuppgifter har du inom Södertälje kommun tillgång till ett brett nätverk och goda möjligheter till kompetensutveckling. 
Välkommen med din ansökan
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 oktober 2020
  • Ansök senast: 8 november 2020

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

15 oktober 2024

11 oktober 2024