Samordnare samhällsbetalda resor (färdtjänst/skolskjuts)

Samordnare samhällsbetalda resor (färdtjänst/skolskjuts)

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.


Nu söker vi dig som vill arbeta som samordnare på trafikenheten gällande färdtjänst- och skolskjutsfrågor. Här erbjuds du en tjänst med roliga utmaningar och många sociala kontakter på infrastruktur- och anläggningsavdelningen inom samhällsbyggnadsförvaltningen.

Inom vår förvaltning arbetar drygt 100 personer. Vi arbetar ofta i projektform och samlar kompetensen från våra avdelningar inför de olika samhällsbyggnadsprojekten. Infrastruktur- och anläggningsavdelningen ansvarar för genomförandet av kommunens transportpolitik, myndighetsuppgifter och att verka för en god trafiksäkerhet. Trafikenheten, som är en del av infrastruktur- och anläggningsavdelningen, handlägger färdtjänst- och skolskjutsärenden, men jobbar även med trafikplaneringsfrågor och myndighetsfrågor gällande trafik.

Österåkers kommun har antagit en vision för 2040: ”Valfrihet och trygghet för en hållbar tillväxt i kommunen, Österåker – möjligheternas skärgårdskommun”. Som en del i förverkligande av visionen ingår att bygga Kanalstaden längs Åkers kanal i centrala Åkersberga, främja ny bosättning i skärgårdsmiljö och att öka turistnäringen genom exempelvis anläggande av bryggor och hamnanläggningar.

Ditt nya jobb

Som samordnare av samhällsbetalda resor har du ett samordningsansvar inom gruppen. Du fördelar inkomna ärenden inom gruppen och följer upp handläggningstider. 

Du utreder behov av färdtjänst utifrån inkomna läkarintyg i enlighet med Färdtjänstlagen och SLLs riktlinjer för färdtjänst. Kommunens utredning sänds till Färdtjänsten på SLL för beslut.

Du beslutar om turbunden kommunal färdtjänst där den sökande har beslut om insats via Biståndsenheten.  Du beslutar även om riksfärdtjänst i enlighet med Riksfärdtjänstlagen och om parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

I rollen som samordnare deltar du även i kommunens översyn av den kommunala turbundna färdtjänsten för ökad samordning med den upphandlade skolbusstrafiken. Du följer kontinuerligt upp avtal med företagen som utför resorna. Du informerar om verksamheten till medborgare, anhöriga och personal inom vård, skola och omsorg. Du är med vid upphandling av entreprenörer till verksamheten. Du registrerar handlingar i vårt diariesystem och stödjer de övriga registratorerna på avdelningen vid behov samt hanterar fakturor.

Din profil

Du har en relevant utbildning inom området, exempelvis utbildad socionom eller högskoleutbildning på sociala omsorgsprogrammet. Erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning omfattande funktionshindrade är ett krav. Erfarenhet av upphandlingar inom offentlig sektor samt lagar och förordningar kring färdtjänst och skolskjuts är meriterande. Likaså är erfarenhet kring diarieföring av ärenden meriterande.

Goda datakunskaper förutsätts. Vi arbetar bland annat i Lifecare, Färdtjänstens webb, Extens, Optiplan och Public 360. 

Du är serviceinriktad, har integritet och förmåga att skapa förtroende. Du är en god kommunikatör och uttrycker dig väl på svenska både muntligen och skriftligen. Vidare har du en god samarbetsförmåga och vill bidra till en god teamanda i arbetsgruppen. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Tillsvidare

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2 mars 2022

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni här.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.


 
 


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 februari 2022
  • Ansök senast: 2 mars 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024