OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Då placeringsgruppens samordnare ska prova nya utmaningar inom enheten söker vi en samordnare till placeringsgruppen! Som samordare är du närmsta arbetsledare för placeringshandläggare och familjehemssekreterare. I tjänsten ingår att vara en del av enhetens ledningsgrupp och att arbeta med enhetens utvecklingsarbete.
Krav för tjänsten:
• Socionomexamen.
• Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn och unga i samhällsvård.
• Utbildning och erfarenhet av BBIC och Signs of Safety.
• Att du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift.
Meriterande för tjänsten:
• Körkort.
• Erfarenhet av Lifecare.
• Erfarenhet av att arbetsleda inom myndighetsutövning, barn och unga.
• Erfarenhet av både familjehemsvård och att arbeta som barnets socialsekreterare/placeringshandläggare.
Vi tror att du kommer att passa för tjänsten om du gillar att arbeta i en verksamhet med stort fokus på utveckling, metoder och nya arbetssätt. Du vill arbetsleda social- och familjehemssekreterarna nära, coachande och tydligt. Du har lätt för att samarbeta och du är duktig på att kommunicera både muntligt och skriftligt. Du behöver vara noggrann och strukturerad och ha god digital kompetens. Dessutom är du en person som är trygg i dig själv och som kan leverera och stå på stadiga ben. Kommunens ledarskapsfilosofi är laget framför jaget, ut med språket, var modig och få det gjort. Det här ska du kunna omsätta i din roll som samordnare.
Du behöver hålla med oss om att nätverk är det viktigaste och mest kraftfulla verktyg vi kan använda för att hjälpa barn och unga till en hållbar förändring, att vi ska göra vårt yttersta för att de placerade ska känna sig delaktiga och att vi genom vårt bemötande och förhållningssätt kan skapa gott samarbete även i de svåraste ärendena. Du behöver också se feedback som en viktig del både i ditt sätt att arbetsleda och i dina externa kontakter.
Vilka är vi på Barn- och ungdomsenheten?
På Barn- och ungdomsenheten är vi drygt 30 personer uppdelade efter funktion: mottagning, utredning barn- och familj, utredning ungdom samt placeringgrupp. Det är är en social, glad och energisk arbetsgrupp med hög grad av sammanhållning och trivsel. I placeringsgruppen arbetar fyra familjehemssekreterare och fem placeringshandläggare. Dessutom har vi utökat gruppen med en skolkoordinator vars uppdrag är att tillse så de placerade barnen får det stöd de behöver i skolan. Under året har gruppen utvecklat delaktighetsmaterialet Min Placering, som en motsvarighet till Min Utredning och Min Väg som används i utredningsskedet. Som samordnare förväntas du leda den fortsatta implementeringen av det.
Samordnarna på enheten arbetar i ett mycket nära ledarskap och är väl insatta i ärenden och ger löpande vägledning och stöd. I samordnaruppdraget ingår även samverkan med olika samverkanspartners, att delta i planering och genomförande av kvalitets- och utvecklingsarbete och ett visst ansvar i personalfrågor, även om enhetschef har personalansvar.
Som ny samordnare blir du ett välkommet tillskott till vår enhetsledningsgrupp som består av enhetschef, samordnare och metodstödjare.
Vad erbjuder vi?
Vi erbjuder handledning, metodhandledning och friskvårdssubvention. Vi har även förmånsportal där du hittar förmåner och information om allt som ingår när du jobbar hos oss. Vi erbjuder en gedigen och välplanerad introduktion, där du får möjlighet att under en period gå bredvid nuvarande samordnare.
Arbetsplatsen är belägen centralt i Kungsängen, två minuters gångväg från pendeltåg, bussar, bilparkering och allmän service. Vi har flextid och möjlighet att byta ut semesterersättning mot fem extra semesterdagar årligen. Dessutom arbetar vi 38,75 timmar per vecka. Vi erbjuder även möjligheten att på ett flexibelt sätt arbeta hemifrån.
Här finns den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Varaktighet: Visstidsanställning under ett år. Därefter mycket goda möjligheter till fast tjänst.
Lön: Individuell lönesättning.
Hur går vi vidare?
Du söker till tjänsten smidigt och enkelt genom att svara på några korta urvalsfrågor som kommer upp när du trycker på ansökningsknappen. Vi vill att du laddar upp ditt CV, men inte ett personligt brev. På så vis ges du möjlighet till en enklare ansökan och vi kan utvärdera våra kandidater på lika villkor.
Sista ansökningsdag: 2022-09-04.
Samtal och frågor om tjänsten kan besvaras från 2022-08-15.
Alla erbjudanden om annonsering och hjälp i rekryteringsprocessen undanbedes.
Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Magnus Odung, Bitr. rektor
08-581 692 85
Lisbet Bertilsson, Stf rektor
08-58169452
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Magnus Odung, Bitr. rektor
0739-615341
Margaretha Lindberg, Rektor
08-581 694 47
Pia Ringkrans, Enhetschef
08-581 695 38
Ulf Peterson, Rektor
Agnetha Sjöholm, Rektor
08/58169466
Saga Sjöberg, Projektledare
0721-78 81 18
Pauliina Björkman, Rektor