OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bygglovavdelningen
Vill du projektleda, samordna och förbättra bygglovsprocesser i Jönköpings län? Är du en problemlösare som kan ha många bollar i luften och leverera i tid? Vi stärker upp bygglovavdelningen med en ny roll – som vässar vårt arbetssätt både externt och internt.
I Jönköpings län finns ett behov av att utveckla, effektivisera och samordna processerna inom bygglovverksamheten. Verksamheten omfattar förhandsbesked, bygglov, anmälningsärenden, tillsyn samt handläggning av strandskyddsdispenser enligt miljöbalken. Sedan tidigare samarbetar vi över länets kommungränser inom miljöområdet, och nu startar vi upp en samverkan inom byggområdet.
Vi söker därför en samordnare som får en unik möjlighet att påverka och utveckla arbetet inom bygglagstiftningen i länet genom att bygga upp och forma samverkan mellan kommunerna redan från start. Om du är intresserad av att arbeta med förbättringar och är en problemlösare som kan leverera i tid är det här ett jobb för dig.
Ditt nya jobb
Tjänsten som samordnare för byggsamverkan i regionen är placerad på bygglovavdelningen i Jönköpings kommun, med tillgång till olika kompetenser och möjlighet att utvecklas inom flera arbetsområden på avdelningen. Tjänsten består av två delar, där du jobbar 50 % inom ramen för länets byggsamverkan och 50 % som samordnare för projekt och förbättringsprocesser inom bygglovsprocessen internt på Jönköpings kommun.
Arbetsuppgifter inom Byggsamverkan
Vårt mål med byggsamverkan är att medborgare och byggherrar ska få likvärdiga svar oberoende av till vilken kommun man vänder sig i länet. Samverkan ska göra oss effektivare, öka erfarenhetsutbytet och öka möjligheterna att gå på djupet i olika frågorställningar – resultatet blir ökad kompetens- och verksamhetsutveckling och minskat dubbelarbete. Genom goda exempel på hur plan- och bygglagen bör tolkas kan vi underlätta det dagliga arbetet
I ditt arbete för byggsamverkan kommer du att planera, leda och följa upp projekt inom bygglov för länets kommuner. Din uppgift blir även att samla upp idéer till kommande samverkansprojekt, ge förslag till styrgruppen och planera verksamheten framåt. I rollen ingår också att planera för utbildningsdagar och att utveckla samarbetet mellan handläggarna i länet.
Arbetsuppgifter på bygglovavdelningen Jönköpings kommun
I ditt arbete för Jönköpings kommun kommer du huvudsakligen arbeta som samordnare för projekt och förbättringsarbeten inom bygglovsprocessen. Ett viktigt förbättringsprojekt kommer vara att arbeta med ett ökat nöjd kundindex. Men arbetet innebär också till stor del att samverka med kollegor och att svara på allmänna frågor om bygglov från privatpersoner och företag via telefon och e-post.
Din kompetens
Vi söker dig som har:
• högskoleexamen inom byggnadsutformning alternativt annan jämförbar utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• minst tre års arbetslivserfarenhet inom relevant verksamhet
• ett par års erfarenhet av projektledning
• goda kunskaper inom plan- och bygglagstiftningen och en stor erfarenhet av att arbeta digitalt.
Det är meriterande om du:
• tidigare har arbetat i en samordnande roll, gärna inom offentlig sektor
• har erfarenhet av bygglovhandläggning
• har erfarenhet från serviceyrken
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper där vi ser att du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du självständigt driver ditt arbete framåt. Du har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Som person är du serviceinriktad, lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är bra på att kommunicera och är duktig på att uttrycka dig på svenska både i tal och i skrift.
Övrigt
Tjänsten är en Allmän visstidsanställning på två år som därefter kan komma att övergå i en tillsvidareanställning.
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tid.
B-körkort är ett krav
Vill du veta mer?
Välkommen att höra av dig till någon av oss:
Bygglovchef Jönköpings kommun, Anna Klahr, anna.klahr@jonkoping.se
Förvaltningschef Sävsjö kommun, Maria Thulin, maria.thulin@savsjo.se
Plan- och byggchef Värnamo kommun, Jonny Engström, jonny.engstrom@varnamo.se
Vision: Magnus Blom, 036-10 53 27
Sveriges Ingenjörer: Carlos Trischler, 036-10 51 77
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.