OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med engagemang växer vi tillsammans – vi skapar värde och gör Sollentuna lite bättre varje dag. Vi vill ge dig möjligheten att kunna påverka, utvecklas, växa i din yrkesroll och trivas med kollegor.
Vi söker dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Välkommen till oss!
Avdelning äldreomsorg i Sollentuna kommun är mitt inne i en spännande utvecklingsfas där organisationen ses över. De senaste åren har avdelningen vuxit i antalet medarbetare, vilket i sin tur medför ändrade behov. För att kunna möta medarbetarnas önskan om en tydlig ledningsstruktur, ett nära ledarskap och möjlighet till utvecklingsarbete så har en ny organisation tagits fram och ska nu sjösättas. I och med detta söker avdelningen en av två samordnare (tjänsten som samordnare kan likställas med gruppledare). En av samordnartjänsterna är redan tillsatt.
Det skulle därför vara kul om just du vill bli en del av vår arbetsplats som kännetecknas av en glädje för rättssäkerhet och utveckling samt bra sammanhållning och gemensamma frukostar. För oss är det viktigt att du vill utveckla och utvecklas tillsammans med verksamheten, bidra med din personlighet och erfarenhet samt har förmågan att ta eget ansvar och finner glädje i att hjälpa dina kollegor. Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. För oss är därför ett gott bemötande och samverkan en självklarhet.
Arbetsuppgifter:
Som samordnare kommer du arbeta operativt och praktiskt gentemot biståndshandläggarna på avdelningen, du kommer att hålla i ärendedragningar, säkerställa rättssäkerheten och fatta beslut enligt gällande delegation. Du kommer att vara den som svarar på frågor, läser utredningar och yttranden samt ansvarar för introduktion av nya kollegor.
I tjänsten ingår även att vara delaktig i svåra ärenden och vid behov följa med på möten samt samverka med anhörigstöd och avgiftshandläggare. Du kommer att hjälpa biståndshandläggarna i fördelningen av ärenden och vid behov hjälpa till med prioriteringar.
Du kommer att ha regelbundna avstämningsmöte med biträdande avdelningschef och din samordnarkollega.
Det vi söker är:
Vi söker dig som är socionom eller innehar en likvärdig högskoleutbildning samt har minst 4 års erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten och då främst inom äldreomsorg. Det är meriterade om du även arbetat med SoL under 65 år. Du ska på nuvarande eller tidigare arbetsplats visat på ledarskapstendenser och förmåga att driva utvecklingsfrågor självständigt.
För oss är det viktigt att du är välförankrad i gällande lagstiftningar, månar om en hög rättssäkerhet och kan förhålla dig till förändringar både inom och utanför verksamheten. Kunna lyfta blicken och se helheten. Som person är du driven och vill mycket men kan följa när det behövs och verkställa uppdrag från ledningsgruppen när det är nödvändigt för verksamheten.
Eftersom en stor del av ditt arbete kommer att vara att coacha andra behöver du vara trygg i dig själv och på ett bra sätt kunna förmedla din kunskap vidare. Du ska på ett bra sätt både kunna ge och ta konstruktiv feedback samt hantera andra personers frustration och stress. Det är en förutsättning att du tycker om och är bra på att uttrycka dig i skrift samt på ett strukturerat sätt kan coacha dina kollegor i hur de ska skriva fram ett ärende.
Dina framtida kollegor har en förväntan på hög tillgänglighet och att du finns på plats för frågor, det här medför att du ska tycka om att sitta med "öppen dörr". Avdelningen kommer ha två samordnare, som dels ska arbeta tätt med varandra men även med alla andra på avdelningen, är det av störta vikt att du är bra på att samarbete och är lyhörd för det som sker. Att ha en hög social kompetens är en viktig komponent för att klara arbetet då du kommer leda flertalet medarbetare med olika personligheter och önskemål, du ska kunna anpassa dig men vara tydlig där det behövs. En del av arbetet är att lösa svårigheter, vilket gör att du inte bör vara konflikträdd.
Det vi erbjuder dig är:
roliga och stimulerande arbetsuppgifter
fantastiska kollegor
korta beslutsvägar och stora möjligheter till påverkan
nära samarbete med våra utförare och kvalitetsstrateger
interna och externa utbildningar
gym i huset
friskvård och flextid
nära pendeltåg och buss
Vi kommer intervjua fortlöpande under rekryteringstiden och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi ser fram emot din ansökan!
Avdelningschef Anette Ceder tfn 08-579 232 01