OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som samordnare på boendet. Arbetsuppgifterna består bland annat av att arbeta på uppdrag från enhetschef samt stötta enhetschef med administrativa uppgifter samt ansvara för processer och metodstödjande uppgifter som kan variera över tid. Avstämning mellan samordnare och enhetschef sker kontinuerligt.
Några exempel av samordnarens uppdrag är följande:
-vara en trygg person på plats som ser till att de vardagliga rutinerna följs och överlämnar relevant information till den person som ska ha den.
-ha kontakt med socialsekreterare vid behov om inte kontaktpersonal är på plats eller om kontaktpersonal behöver stöd.
-ha kontakt med andra aktörer/nätverk som finns kring ungdomar vid behov om inte kontakpersonal är på plats eller om kontaktpersonal behöver stöd.
-ansvara för inskrivningsprocessen, dvs. ha kontakt med placeringsenheten SPINK, socialsekreterare och planera för eventuellt lämplig inflytt.
-fylla i underlag så att ungdomar får matpengar, stöd med schema, uppdatera rutiner och information på/om boendet.
-ha kontakt med redovisningstjänster och administrationsenheten vid behov.
-stötta kontaktpersonal vid utflytt när det gäller att t e x beställa besiktningar, magasinering etc.
-ansvara för att administrera statistik och beställningar.
-se över korttidsbemanningen och beställa timvikarie vid behov enligt gällande kriterier.
-ansvara för att administrera inkomna synpunkter och avvikelser i verksamheten som inte är knutet till person.
-planera för bredvidgångar när det gäller vikarier och nyanställd personal.
-sköta anmälningar till utbildningar och föreläsningar till personal i samråd med enhetschef.
-studiebesök, stötta kontaktpersonal med deras klienter
I arbetet ingår även praktiska sysslor som ett led i att upprätthålla en god fysisk boende-/arbetsmiljö.
I arbetet deltar du i handledning, personalmöten och arbetsplatsträffar. Samordnare är inte en chefstjänst och har t e x inte budget- eller personalansvar.
Detta är en allmänvisstidsanställning på ett år.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom, socialpedagog eller har annan adekvat högskoleutbildning. Du har arbetslivserfarenhet av målgruppen och kunskaper i olika metoder som MI och lågaffektivt bemötande. Du behöver ha erfarenhet av social dokumentation samt erfarenhet av professionella samtal på individnivå.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med beroendeproblematik, hedersvåld, våld i nära relationer, neuropsykiatri, trauma eller har kompetens inom allmän psykiatri. Du bör vara trygg, strukturerad, ansvarstagande, initiativtagande, flexibel och konsekvent i ditt förhållningssätt. Arbetet kräver att du ska kunna arbeta både självständigt och i grupp.
Du ska ha B-körkort och vara bekväm med att köra bil.
ÖVRIGT
Jacobs gata boende är ett ungdomsboende som just nu går igenom en förändringsprocess därför fäster vi stor vikt vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga och att du har ett flexibelt och lösningsfokuserat arbetssätt. Det betyder att boendet som alltid har haft målgruppen ensamkommande ungdomar är på gång att ta emot en eller flera andra målgrupper. I dagsläget är det ett kollektivt boende riktat mot barn och unga vuxna i åldern 16-21 år som behöver stöd. Vi arbetar på uppdrag från hela Göteborgs stad.