OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Beskrivning
Arbetet sker huvudsakligen på plats på vårt kontor som ligger på Hans Stahles väg 5 i Tumba.
Just nu arbetar vi delvis på distans och det kommer att vara möjligt även fortsättningsvis att utföra en del av arbetstiden på distans när arbetsuppgifterna så tillåter.
En medarbetare berättar: ”Det är det bästa sociala arbetet jag haft! Man kan förändra vissa individers situation efter bara ett besök. Att få träffa oss är något positivt och personer som möter oss är glada över att få stöd”.
Är du en kreativ och lösningsfokuserad person som vill arbeta i en spännande verksamhet? Vi söker nu en Samordnare till vår Budget och skuldrådgivningen! Vår verksamhet har förändrats de senaste åren och vi är fortfarande i ett utvecklingsarbete där vi arbetar hårt mot att verkligen göra positiv skillnad i våra klienters liv, vill du vara med?
Som person sprider du en positiv energi, du har lätt för att samarbeta och för att passa i tjänsten krävs även att du har ett driv där du vill att verksamheten går framåt samtidigt som du är stabil och förstår innebörden av att arbeta inom kommunal verksamhet. Tjänsten är tidsbegränsad (under hela 2022) och du bör betrakta rollen som Samordnare som högst meriterande inför kommande nästa steg i karriären.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill anta utmaningen att samordna budget och skuldrådgivningen i Botkyrka. Samordnaren har en nyckelfunktion i arbetsgruppen som består av 5 budget och skuldrådgivare. Arbetet består av att samordna, planera och följa upp utvecklingsarbetet i alla dess olika faser. Arbetet består även av att sammankalla, leda och vara föredragande vid enhetsmöten. Du rapporterar till ansvarig enhetschef och bidrar i arbetet med att prioritera bland operativa frågor.
Ditt uppdrag blir att:
- Driva arbetet framåt för att säkerställa att kön till budget och skuldrådgivningen minskar och ej byggs upp
- Hålla i ärendemöten och ge rekommendationer för progression i ärenden
- Samverka internt och externt i frågorna och delta i relevanta forum
- Representera verksamheten internt och externt vid behov
- Hålla i veckomöten för enheten
- Driva arbetet med verksamhetsprocesserna
- Utveckla effektiva arbetssätt och se över möjligheten för digitalisering av verksamheten
- Stötta med telefontid och visst administrativt arbete
- Omvärldsbevaka
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
- Är utexaminerad socionom/beteendevetare eller annan eftergymnasial utbildning med erfarenhet från liknande yrke.
- Har tidigare erfarenhet av en ledarroll eller jobbat inom ekonomiskt bistånd i minst 2 år.
Vi ser det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av att jobbat som Budget och skuldrådgivare
- Kunskap kring motiverande samtal.
- Genomfört Konsumentverkets kurs i budget- och skuldrådgivning.
Som person samarbetar du bra med andra och du har olika kontaktytor så som interna funktioner inom förvaltningen och myndigheter externt. För rollen krävs det att du är strukturerad och självgående kan arbeta och planera ditt arbete. Du känner dig trygg med att göra prioriteringar och tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalité på utsatt
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Villkor
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137