Samordnare till Enheten för uppföljning, Samordningsteamet

Samordnare till Enheten för uppföljning, Samordningsteamet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet och säkerställa en god vardag för Örebroarna? Till uppföljningsteamet på Myndighetsverksamheten söker vi nu två administrativa samordnare!

Om tjänsten
Enheten för Uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Det innebär att arbetet sker mot både intern verksamhet och privata utförare. I ett valfrihetssystem är kommunens roll att bland annat godkänna utförare samt följa upp och utvärdera att utföraren levererar minst den kvalitet som gäller enligt lag och enligt kommunens egna bestämmelser.

I rollen som administrativ samordnare i Samordningsteamet har du som uppgift att anvisa eller vägleda medborgare med LSS-beslut eller med SoL-beslut och som tillhör Socialpsykiatrins målgrupp till en lämplig verksamhet. I tjänsten ingår det också att göra uppföljande stödbehovsbedömningar för att säkerställa att verksamheterna får rätt förutsättningar utifrån individens behov. Vi arbetar bland annat utifrån lagen om upphandling och lagen om valfrihet.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande och höga ambitioner. Du kommer att ha många kontaktytor som innebär ett nära samarbete med exempelvis LSS/SoL-handläggare, Ersättningsgruppen, avtalscontrollers och utförare. Du erhåller kontinuerligt kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processer inom uppföljningsområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• handlägga, utreda och analysera olika typer av ärenden
• matcha ihop individ med exempelvis lämplig bostad eller daglig verksamhet
• ha kontakter med medborgare samt interna och externa samverkanspartners
• göra uppföljande stödbehovsbedömningar
• rapportera ej verkställda beslut till IVO samt skicka yttranden till IVO och domstol
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Kompetenskrav

• högskole-/universitetsutbildning om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis socionom eller beteendevetare

Vi söker dig som arbetar bra med andra människor, som är trygg i dig själv och har självinsikt. Arbetet kräver att du som person tar ansvar för din uppgift och själv kan strukturera och prioritera ditt arbete. Det är också av yttersta vikt att du kommunicerar på ett tydligt sätt och kan säkerställa att budskap har gått fram, både mot kollegor och mot de medborgare du träffar i tjänsten. Då det finns många olika faktorer att ta hänsyn till för att exempelvis ett boende ska bli så bra som möjligt krävs det att du ser till helheter och tar hänsyn till det större perspektivet i ditt agerande. Avslutningsvis är det också viktigt att du som person har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter då både verksamheten och Örebro kommun som helhet ständigt utvecklas och förändras.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
• kunskap om relevanta lagstiftningar såsom LSS, SoL, LOU och Lov
• erfarenhet av handläggning
• B-körkort
• erfarenhet av verksamhetssystemen Treserva och W3D3
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i Officepaketet

Omfattning och tillträde
Anställningsform:
1 tillsvidareanställning

1 vikariat

Sysselsättningsgrad: Tillsvidaretjänsten 100%, vikariatet 50%

Tillträde:
Tillsvidaretjänsten: 1 oktober eller enligt överenskommelse

Vikariatet: fr.o.m. 1 oktober 2022 - t.o.m. 31 augusti 2023

Antal tjänster: 2

Arbetstid: dagtid

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten består av cirka 140 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.

Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja bland godkända utförare i ett valfrihetssystem, där kommunen är en av flera utförare. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter.

Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 maj.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Socionomer

12 november 2024

Socionom/Familjehemskonsulent

Socionom/Familjehemskonsulent

12 november 2024