OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för verksamhetsnära stöd
Enheten för verksamhetsnära stöd söker nu en samordnare som tillsammans med övriga kollegor i arbetsteamet vill arbeta med att samordna arbetet med externa insatser till socialförvaltningens olika målgrupper. Är du flexibel, gillar utvecklingsarbete, har erfarenhet av socialt arbete och vill arbeta stödjande och styrande med att tillgodose behovet av externa insatser? Då kan det här vara jobbet för dig!
Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av socialnämnden. Socialnämnden ansvarar för individ- och familjeomsorg enligt socialtjänstlagen, exklusive ekonomiskt bistånd. Enheten för verksamhetsnära stöd är en del av staben och här finns olika stödfunktioner kopplat till förvaltningens kärnverksamhet samlade, så som kvalitetsutveckling, samordning av nämndens individutskott, arbetet med samordnad individuell plan (SIP), stöd i komplexa individärenden, samt i samordning av insatser via externa leverantörer. Vi arbetar digitalt och aktivitetsbaserat, med möjligheter till en flexibel vardag i kommunens stadshus med bästa pendlarläget intill Uppsala resecentrum.
På enheten finns idag fyra samordnare som ansvarar för avrop från ramavtal och direktupphandling av insatser riktade framförallt till barn samt unga vuxna. På sikt kan ansvaret även komma att omfatta målgruppen vuxna i behov av externa insatser. Vi utökar nu med ytterligare en tjänst för att möte förvaltningens behov och i syfte att utveckla och förbättra verksamheten. Då tjänsterna ständigt utvecklas utifrån verksamhetens behov så får du möjlighet att vara med i arbetet med att utforma tjänsten tillsammans med övriga teamet och tillsammans med de enheter som arbetar med myndighetsutövning och beslut om insatser. Du kommer att ha ett nära samarbete med privata utförare av insatser, med kommunens upphandlingsenhet såväl som med andra funktioner inom den egna förvaltningen. För att lyckas i uppdraget behöver du därför ha en god samarbetsförmåga och ha lätt för att knyta förtroendefulla relationer.
Ditt uppdrag
Som samordnare är du del i ett team som samordnar socialförvaltningens arbete kring externa köp av öppenvård, familjehem, HVB och stödboende för nämndens målgrupper. Som samordnare har du huvudansvar för ett visst område men du arbetar nära kollegorna i ett team. Ansvarsområdena kan komma att ändras över tid utifrån förvaltningens behov.
Tjänsten innebär avrop från ramavtal, direktupphandling samt avtalshantering. Samordnaren ansvarar bland annat för att stödja socialsekreterare i att hitta rätt insats till den enskilde, i de fall insatsen inte kan verkställas i egen regi, samt att kontrollera erforderliga tillstånd och ekonomisk status gällande leverantörer. Du kommer att ha ett nära samarbete med myndighetsutövande enheter inom förvaltningen och fungerar som ett stöd i bland annat avtalstolkningar men också i att förvaltningen följer ramar och når uppsatta mål. En viktig roll är att säkerställa att förvaltningen följer LOU (lagen om offentlig upphandling) och du arbetar på så sätt både stödjande och styrande. I arbetet ingår även att tillsammans med andra funktioner att utforma och genomföra annonserade upphandlingar samt att följa upp leverantörers åtaganden kopplat till ramavtalen.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av socialt arbete inom individ och familjeomsorg. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning samt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Det är ett krav att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska, goda kunskaper i Office-paketet och är van att arbeta i olika typer av digitala system.
Som person är du flexibel med förmågan att se möjligheter i förändringar. Du är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer och samarbetar bra med andra människor. Jobbet passar dig som har förmåga till helhetssyn och ser frågor i ett större perspektiv. För att lyckas i det här uppdraget är det viktigt att du kan arbeta strukturerat och planera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Sandra Sonnermyr Hovi, enhetschef, 018-727 12 49 eller Eugenia Sandström, samordnare, 018-727 13 71.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 2424
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 1213
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43