OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VoB Syd är ett offentligägt företag som drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte.
Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Skånes kommuner och därigenom indirekt samtliga kommuner i Kronoberg och Skåne.
Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddsboende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse för socialtjänstens situation. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015.
VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens. Med utgångspunkt från beprövade och kunskapsbaserade metoder bidrar vi till förändring som gör skillnad i klienternas liv.
VoB:s ungdomsenhet, Högelid är ett HVB-hem för flickor, pojkar och icke-binära barn och unga från 12 år och uppåt. Verksamheten arbetar med utrednings- och förändrings-/behandlingsarbete. Enheten kan även ta emot akuta placeringar. Lagrum är både SoL och LVU.
Högelid tar emot barn och unga som har en psykosocial problematik. Detta kan innefatta skolproblematik, relationsproblematik, utagerande beteende och hedersproblematik. Vi tar även emot barn och unga med olika typer av riskbeteenden så som självskadebeteende, begynnande missbruk, kriminalitet samt psykisk ohälsa/neuropsykiatrisk problematik.
Målet är, att tillsammans med uppdragsgivaren, den unge samt vårdnadshavare utforma en individuell genomförandeplan för att på bästa sätt uppnå de mål som upprättats i socialtjänstens vårdplan.
Vi söker nu efter en samordnare som vill dela med sig av sin kunskap, erfarenhet och sitt engagemang och vara en del av helheten på Högelid.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna i rollen som samordnare i utrednings- och förändrings-/behandlingsarbetet innebär bl. a att:
• Samordna och vara huvudansvarig för klientarbetet i vardagen; planera /strukturera ärendets genomförande, samverka med socialtjänst, andra myndigheter, skola, gode män och andra i klientens nätverk. Att rätt information inkommer från uppdragsgivarna.
• Arbetsleda, fördela och delegera arbetsuppgifter till behandlare/utredarna även gällande praktiska uppgifter och sysslor.
• Ansvara för ärendets dokumentation, analys/bedömning samt rekommendation i sammanställningar och rapporter: Att tillsammans med övriga kollegor tolka och analysera den information som har framkommit och göra en slutgiltig bedömning och rekommendation.
• Upprätthålla strukturen i verksamheten och vara delaktig i det miljöterapeutiska arbetet, driva processerna framåt liksom att stötta och vägleda klienterna i vardagliga rutiner.
• Följa upp utredarnas arbete i varje ärende så att detta genomförs på ett kvalitativt och tillfredställande sätt.
• Uppdatera och ta till sig ny relevant kunskap inom området och dela med sig till kollegor. Vara självgående och ta ansvar för arbetsuppgifter och process. "Frihet under ansvar".
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma att förändras över tiden. Tex att gå in i ärenden som du inte är ytterst ansvarig för, om akut behov uppstår.
Samordnaren rapporterar till verksamhetschefen.
KVALIFIKATIONER
Den person som vi ser framför oss är trygg, stabil med självinsikt och har ett ödmjukt och prestigelöst förhållningssätt.
Du har en god samarbetsförmåga både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Det innebär även att du har lätt för att skapa kontakter och underhålla relationer med kunder, samarbetspartners, kollegor och klienter.
Du är kvalitetsmedveten och känner till ledningssystems betydelse i arbetet, du är vidare flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
I rollen som samordnare är det önskvärt om du har erfarenhet av att leda och samordna grupper liksom ha god förmåga att skapa engagemang och delaktighet.
Du är strukturerad, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp mål och håller tidsramar.
Som grundutbildning har du en socionomexamen eller annan adekvat högskoleexamen om minst 180 hp, som bedöms som likvärdig.
Du har erfarenhet av att arbeta på HVB, gärna med den aktuella målgruppen liksom goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt om dokumentation, journalföring och BBIC.
Det är meriterande om du har erfarenhet av, och arbetat med miljöterapi och KBT.
Det är vidare önskvärt om du har erfarenhet och kunskap avseende RePulse, Ester bedömningar MI, HAP och CPU.
ÖVRIGT
B-körkort samt att du avstår från att röka under arbetstid är en förutsättning för anställning.
Kollektivavtal: KFS vård och omsorgsavtalet tillämpas. Inför en anställning inhämtar arbetsgivaren utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
Kontaktpersoner på detta företaget
Cathrine Borg-Jansson verksamhetschef Högelid
verksamhetschef Cathrine.Borg Jansson
Camilla Svaleklev, personalchef
0470-781804
Verksamhetschef Cathrine Borg-Jansson
Personalchef Camilla Svaleklev
0470-781804
Tf. verksamhetschef Anna Meyer
biträdande verksamhetschef Anna Meyer
Verksamhetschef Anna Meyer
personalchef camilla Svaleklev