OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.
Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 250 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknad och vuxenutbildning har i uppdrag att driva fyra kompetenscenter i Göteborg. Vi söker nu en samordnare till Kompetenscenter Hisingen. Kompetenscenter arbetar på uppdrag av socialtjänsten och arbetar med deltagare som uppbär försörjningsstöd och söker arbete eller studier.
Som samordnare har du en arbetsledande roll och ett nära samarbete med enhetschefen, där ditt arbete innebär att leda och fördela det dagliga arbetet. Du kommer metodhandleda, både i grupp och individuellt, men även vara den som driver metodutvecklingen på Kompetenscenter framåt.
I din arbetsledanderoll kommer du att arbeta med att utveckla verksamheten, skapa rutiner och fånga frågor som stödjer utvecklingen i personalgruppen. Det kommer även ingå att arbeta med implementering, uppföljning och dokumentation av beslut och arbetssätt.
Den arbetsgrupp du kommer leda är ett team om ca 15 personer, bestående av coacher, jobbmäklare, arbetsförmedlare samt studie- och yrkesvägledare.
Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats med engagerade kollegor som tillsammans arbetar för att stödja deltagaren in på arbetsmarknaden.
Du samverkar med både interna- och externa parter och du kommer ha en aktiv roll i enhetens uppföljning och målarbete. En av dessa parter är förste socialsekreterare i Socialförvaltningen Hisingen och bygga upp samt förvalta ett smidigt samarbete med berörda enheter. Uppdraget kräver även att du lyckas fånga behoven från socialtjänsten gällande målgruppen och kan förstå vilket stöd de behöver för att kunna nyttja Kompetenscenter på bästa sätt. Därtill ska du fånga upp vilka behov av insatser deltagarna på Kompetenscenter har och se hur metodutvecklingen kan drivas framåt för att matcha dessa behov.
Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga samordnare inom Kompetenscenter, i arbetet med att förbättra arbetssätt, skapa rutiner och driva utvecklingsarbetet framåt.
KVALIFIKATIONER
Vi tror att nyckeln till framgång är ett professionellt förhållningssätt i kombination med att du har en socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning eller likvärdig utbildning på minst 180hp, som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Ytterligare krav är att du ska ha minst tre års erfarenhet av arbetsledande funktion exempelvis som samordnare, metodutvecklare eller förste socialsekreterare.
Du ska ha erfarenhet av samarbete med andra myndigheter och du ska tidigare ha arbetat inom arbetsmarknadsområdet med den aktuella målgruppen. Uppdraget ställer krav på att du arbetar utifrån ett likabehandlingsperspektiv.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i politiskt styrda organisationer samt har förståelse och kunskap av att arbeta inom socialtjänsten. Det är även meriterande om du har arbetat med MI samt arbetat i IT-stödet Treserva.
Vi tror att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Som samordnare behöver du vara strategisk, tänka långsiktigt och ha förmåga att analysera nuläget samt använda din analys för att metodiskt planera framåt. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov.
ÖVRIGT
Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss är mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
För att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering använder oss av arbetspsykologisk testning som en del i urvalsarbetet.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.