OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak samt Järnvägsmuseet.
Om tjänsten
Som samordnare på museienheten har du en viktig roll i det dagliga arbetet i verksamheten. Du arbetar med en bredd av administrativa uppgifter där du stödjer chef och medarbetare utifrån verksamhetens behov. I rollen ingår att administrera timpersonal där viss schemaläggning ingår, samt att bemanna verksamheten med timanställda vid behov. En viktig del av arbetet är också att hålla ihop enhetens rapportering av statistik, samt presentation av denna. Du arbetar även med besöksundersökningar och besöksräkning, samt analys och uppföljning kring detta. Vid verksamhetsmöten är det du som är sekreterare och du förväntas även göra enklare uppdateringar på museets webb vid behov. Du kommer trivas i rollen om du gillar att hålla många bollar i luften och ha mycket kontakt med människor. Förutom att du får en många relationer inom museet, är du även den som håller ihop kontakten med externa guider och vänföreningar. Enheten har två samordnare som har ett nära samarbete kring många uppgifter och är ett naturligt stöd för varandra.
Din kompetens, erfarenhet och bakgrund
Du ska ha en eftergymnasial utbildning inom turism, administration, projektledning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska även tidigare ha arbetat med liknande administrativa och serviceinriktade arbetsuppgifter som vi nämner. Du ska ha mycket god vana att använda datorn i ditt dagliga arbete och olika IT-baserade verktyg som stöd. Du ska ha mycket goda kunskaper i Officepaketet och då särskilt vara en fena på Excel. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med schemaläggning. Även erfarenhet av att arbeta med några av de system vi i huvudsak använder, till exempel Primula, Visma, Netigate och Episerver, ses som meriterande. Vi ser det som extra roligt om du har kännedom om och intresse för örlogsstaden Karlskrona som turistmål.
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Som ett av våra ansikten utåt har du självklart ett professionellt bemötande och hög social kompetens. Det är naturligt för dig att tänka serviceinriktat och du har förmåga att se till såväl verksamhetens, som besökarens bästa. Du skapar goda samarbeten genom att visa intresse för andras arbete och aktivt delta i diskussioner. Du bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen genom genuinitet och positivitet och jobbar gärna tillsammans med andra, men har även förmåga att självständigt driva dina arbetsuppgifter framåt. Statistik är något du gärna arbetar med och du förstår vilken nytta det har för verksamheten. Att vara samordnare hos oss ställer stora krav på ett systematiskt och strukturerat arbetssätt och för att lyckas med det tror vi att du har tidigare erfarenhet av att prioritera bland skiftande arbetsuppgifter. Variationen i din arbetsdag kräver flexibilitet och du kan snabbt ändra kurs om det behövs. Du har lätt för att anpassa dig och ser med öppna ögon på att ta in andras åsikter Du ser alltid möjligheter före hinder och kommer med förslag på alternativa lösningar för verksamheten och våra besökare.
Mer om oss
Marinmuseum är ett av sydöstra Sveriges största besöksmål med ca 300 000 besökare varje år. Museienheten arbetar med museets utåtriktade arbete i form av publik- och pedagogisk verksamhet för barn och vuxna. Enheten ansvarar även för museets verksamhetsutveckling, besöksmottagning och museibutik. Enheten består av en enhetschef och 13 medarbetare.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas. Schemalagd arbetstid dagtid, arbete på kväll eller helg förekommer någon gång per år vid behov.
Lön
Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Kontaktpersoner
Susanne Ekblad, enhetschef museienheten: 0455-35 93 55
Fackliga kontaktpersoner
Jelena Zuko, ST: 0455-35 93 79
Johan Löfgren, SACO: 0455-35 93 74
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 mars genom att registrera dig via länken till vår hemsida, bifoga CV och personligt brev.
Övriga upplysningar
Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Vänligen läs mer via länken till vår hemsida.