Samordnare till myndighetsutövning inom Vård- och omsorgsförvaltningen

Samordnare till myndighetsutövning inom Vård- och omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Området Äldreomsorg och Hälso- och sjukvård har genomgått en större organisationsförändring i samband med att man organiserat sig i geografiska områden. Alla verksamheter inom äldreomsorg och hälso- och sjukvård bedrivs numera enligt Skönsmo- modellen med tillitsbaserad ledning och styrning. Målet är att varje geografiskt område ska arbeta i tvärprofessionella team. Detta innebär att alla professioner kommer att arbeta i mindre grupper inom geografiskt begränsade områden, så även biståndshandläggarna som hanterar myndighets- utövningen gällande bistånd enligt Socialtjänstlagen för målgruppen som är i behov av Hjälp i hemmet, Särskilt boende för äldre etc.

För att ha en sammanhållen biståndshandläggning som är jämlik i hela kommunen kommer två samordnare att få ansvar för att stödet till såväl biståndshandläggare som ansvariga enhetschefer ute i verksamheterna är av god kvalitet och rättssäkert. Samordnarna kommer att ha en central placering organisatoriskt och arbeta tillsammans med en mindre arbetsgrupp som ansvarar för information, externa ansökningar och samordning av övergripande planering för målgruppen såsom exempelvis boendesamordning.

ARBETSUPPGIFTER
Målet för våra samordnare är att säkerställa en rättssäker och jämlik myndighetsutövning av god kvalitet inom verksamhetsområdet Äldreomsorg/Hälso- och sjukvård. Ansvaret som åvilar samordnarna är att ge stöd till både handläggare och chefer, hålla sig uppdaterade inom området lagstiftning och se till att rutiner och riktlinjer hålls uppdaterade och välkända inom verksamheten. Samordnarna har även ansvar för att uppmuntra till och verka för att kvalitetsmässig uppföljning sker enligt plan.

Som samordnare i vår organisation kommer du bland annat att ha följande arbetsuppgifter:

• Ärendehandledning till biståndshandläggare
• Stöd till chefer med ansvar för biståndshandläggare i de olika geografiska områdena
• Uppmärksamma behov av utbildning och utveckling inom biståndshandläggningen
• Delta i introduktion av nya handläggare
• Omvärldsbevakning inom området
• Stödja kvalitetsuppföljning och internkontroll
• Upprätta och revidera rutiner och riktlinjer
• Stöd till chefer vid implementering av nya rutiner och riktlinjer
• Div statistiksammanställningar på såväl övergripande nivå som de geografiska områdena

KVALIFIKATIONER
Du har Socionomexamen eller annan examen som av arbetsgivaren kan bedömas likvärdig. Styrkt utbildning i socialrätt är ett krav. Du har minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning riktat till målgruppen äldre samt god kunskap om gällande lagstiftning och är van att tolka lagar/förordningar samt rättsfall.

För att kunna utgöra det stöd som såväl biståndshandläggare som enhetschefer är i behov av är det viktigt att du är trygg i rollen, har lätt för att samarbeta och skapa relationer och kommunicerar på ett tydligt sätt. Du behöver kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Våra samordnare måste vara både strukturerade, självgående och flexibla för att kunna hantera situationer som uppkommer men samtidigt hålla fast vid ett mer långsiktigt mål för arbetet med kvalitets- och uppföljningsfrågor

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att inte övertalighet uppkommer inom annan del av kommunen som gör att den tillsätts den vägen.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och genomför därför obligatoriskt drogtest vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: http://www.raddning.info/om-oss/arbeta-hos-oss/deltidsbrandman.html

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sista ansökningsdag är; 2020-11-15

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Nordensson
060-19 47 05, 070-572 59 40
Britt Wöhrman
060-19 25 80, 070-681 75 56
Stefan Unga
060-19 25 46, 070-672 92 13
Björn Melander, Rektor
070-2340503
Britt Wöhrman
060-19 25 80
Monika Hillvall
060-56 39 71
Johan Henriksson, Rektor
060-19 49 26, 073-275 2859
Tara Al Obaidy
070-180 04 78
Christoffer Axelsson
060-19 47 57
Anita Bdioui
070-647 14 15

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sundsvalls kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 oktober 2020
  • Ansök senast: 15 november 2020

Besöksadress

Norrmalmsgatan 4
None

Postadress

Norrmalmsgatan 4
Sundsvall, 85185

Liknande jobb


Registerhandläggare

Registerhandläggare

14 oktober 2024

Community Advisor for Student Housing

Community Advisor for Student Housing

10 oktober 2024